“Allah'ın Mekandan Münezzeh Olması“ İnancının Temeli Nedir?

Ebu Cehil

Deneyimli
Mesajlar
1,368
Çözümler
1
Tepki puanı
1,198
Düşünce
Agnostik
Aynı şey Tevrat'ta da geçiyor. Musa Allah'ı görmek istiyor, Allah ise yanındaki kayalığı yok ediyor.

Bunun sebebi ise Tevrat'a göre yaşayan hiçbir şeyin Allah'ı göremeyecek olması. Ama benim sorduğum soru bu değildi. Sorum Allah'ın mekandan münezzeh olup olmaması. Ki Tevrat'a ve İncil'e göre değildir.

Bu Musa olayını da hatırlattığın da iyi oldu çünkü ayetin devamında 'Beni şu dağa tecelli ederken göreceksin' der. Bu da Allah'ın mekandan münezzeh olup olmaması ile ilgili başka bir sorudur.


@Ebu Cehil

ٱنظُرْ إِلَى ٱلْجَبَلِ فَإِنِ ٱسْتَقَرَّ مَكَانَهُۥ فَسَوْفَ تَرَىٰنِى ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُۥ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُۥ دَكًّا

https://acikkuran.com/7/143

Ayeti açabilir misin?
unzur ile l-cebeli fe inistekarre mekânehu fe sevfe terânî fe lemmâ tecellâ rabbuhu li l-cebeli cealehu dekkan

Dağa bak, eğer yerinde durursa o zaman sen de beni göreceksin. Rabbi dağa tecelli edince onu parça parça etti.
 

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
392
Tepki puanı
341
Düşünce
Agnostik
Allah ın dağa tecelli etmesi neden onu zaman ve mekanın içinde kılıyor hocam? Mesela şu an sünnilere göre Allah her an her şeye müdahale edip yaratıyor veya yok olmasını sağlıyor.
Ayeti @Ebu Cehil e sordum zaten. Ayetin birçok tefsirinde Allah'ın görülebilir olmasından bahsediyorlar. Bazıları Allah'ın dünyada görülmeyeceğini ama Cennette görüleceğini söylüyor. Tartışılan bir konu o yüzden bu ayet hakkında bir iddiada bulunmuyorum.
 

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
392
Tepki puanı
341
Düşünce
Agnostik
unzur ile l-cebeli fe inistekarre mekânehu fe sevfe terânî fe lemmâ tecellâ rabbuhu li l-cebeli cealehu dekkan

Dağa bak, eğer yerinde durursa o zaman sen de beni göreceksin. Rabbi dağa tecelli edince onu parça parça etti.
'Tecelli' kelimesini bu ayet bağlamında nasıl anlamalıyız?
 
Mesajlar
657
Tepki puanı
76
Düşünce
Ateist
'Tecelli' kelimesini bu ayet bağlamında nasıl anlamalıyız?
Dağ; kibir ve bencillik arzusu olabilir. Allah dağa tecelli edince kibir ve bencillik yıkılır. Ancak kibir ve bencillik insanın hatta insanlığın en büyük sıkıntısı olduğu için musa bu durumu iç dünyasında yaşayınca bayılmıştır gibi de anlaşılabilir her ne kadar uzak ihtimal olsada.
 
Mesajlar
657
Tepki puanı
76
Düşünce
Ateist
Ayeti @Ebu Cehil e sordum zaten. Ayetin birçok tefsirinde Allah'ın görülebilir olmasından bahsediyorlar. Bazıları Allah'ın dünyada görülmeyeceğini ama Cennette görüleceğini söylüyor. Tartışılan bir konu o yüzden bu ayet hakkında bir iddiada bulunmuyorum.
Benim okuduğum ve bildiğim kadarıyla bu dünyada asla görülemez deniyor hocam. Gözler onu göremez o bütün gözleri görür. Yahut musa dağ ayetleri vs. Yahut tanrı sübhandır falan gibi ayetler bu konulardan hep izole ediyor gibi duruyor tanrıyı. Hatta mutezile mezhebi; tanrının cennette de görülemeyeceğini söylemiştir. Yani hiçbir şekilde görme yok. Ancak ehli sünnet görülebilir demiş.
 

Ebu Cehil

Deneyimli
Mesajlar
1,368
Çözümler
1
Tepki puanı
1,198
Düşünce
Agnostik
'Tecelli' kelimesini bu ayet bağlamında nasıl anlamalıyız?
Bu kelimeye en eski sözlüklerden biri olan Ragıp el İsfehani'nin sözlüğünden baktım. Bu kelime, clv kökünden geliyor. Sürgün etmek, açığa çıkarmak, görünmek anlamlarına geliyor. Allah'ın tecella etmesi bir deyimmiş. Öyle diyor.
Mesela, aynı kelime, Leyl suresi 2.ayette de geçiyor.
Ve andolsun gündüze, tecella olduğu zaman(göründüğü zaman)
Burada normal anlamda imiş. Allah'ın tecelli etmesi ise deyimmiş.
 

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
392
Tepki puanı
341
Düşünce
Agnostik
Benim okuduğum ve bildiğim kadarıyla bu dünyada asla görülemez deniyor hocam. Gözler onu göremez o bütün gözleri görür. Yahut musa dağ ayetleri vs. Yahut tanrı sübhandır falan gibi ayetler bu konulardan hep izole ediyor gibi duruyor tanrıyı. Hatta mutezile mezhebi; tanrının cennette de görülemeyeceğini söylemiştir. Yani hiçbir şekilde görme yok. Ancak ehli sünnet görülebilir demiş.
Allah's Messenger (ﷺ) came out to us on the night of the full moon and said, "You will see your Lord on the Day of Resurrection as you see this (full moon) and you will have no difficulty in seeing Him."
https://sunnah.com/bukhari:7436
 
Mesajlar
657
Tepki puanı
76
Düşünce
Ateist
Allah's Messenger (ﷺ) came out to us on the night of the full moon and said, "You will see your Lord on the Day of Resurrection as you see this (full moon) and you will have no difficulty in seeing Him."
https://sunnah.com/bukhari:7436
İşte ben olsam bunları zahiri almazdım ben eskiden batıniciydim ondan böyle diyorum yoksa haklısınız kıyamette veya ahirette görünebilir diyenlerde var. Ancak en azından bu evrenin ve zamanın içindedir gibi bir kesinlik var mı islam'a göre ben hatırlamıyorum.
 
Mesajlar
657
Tepki puanı
76
Düşünce
Ateist
Bu kelimeye en eski sözlüklerden biri olan Ragıp el İsfehani'nin sözlüğünden baktım. Bu kelime, clv kökünden geliyor. Sürgün etmek, açığa çıkarmak, görünmek anlamlarına geliyor. Allah'ın tecella etmesi bir deyimmiş. Öyle diyor.
Mesela, aynı kelime, Leyl suresi 2.ayette de geçiyor.
Ve andolsun gündüze, tecella olduğu zaman(göründüğü zaman)
Burada normal anlamda imiş. Allah'ın tecelli etmesi ise deyimmiş.
Yani Allah'ın tecelli etmesi ona müdahale etmesine mi anlamına geliyor hocam?
 

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
392
Tepki puanı
341
Düşünce
Agnostik
Bu kelimeye en eski sözlüklerden biri olan Ragıp el İsfehani'nin sözlüğünden baktım. Bu kelime, clv kökünden geliyor. Sürgün etmek açığa çıkarmak, görünmek anlamlarına geliyor. Allah'ın tecella etmesi bir deyimmiş. Öyle diyor.
Mesela, aynı kelime, Leyl suresi 2.ayette de geçiyor.
Ve andolsun gündüze, tecella olduğu zaman(göründüğü zaman)
Burada normal anlamda imiş. Allah'ın tecelli etmesi ise deyimmiş.
Benim anladığım kadarıyla olay şu:

Musa Allah'ı görmek istiyor, Allah, beni görmeye dayanamazsın, eğer karşında duran ve senden daha büyük ve daha güçlü olan bu dağ, beni görmeye dayanırsa o zaman sen de beni göreceksin diyor. Allah kendini dağa gösteriyor ve dağ paramparça oluyor. Musa da Allah'ı görmesinin imkansız olduğunu anlıyor.
 

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
392
Tepki puanı
341
Düşünce
Agnostik
Tevrat'ta geçen olay:

ÇIK.33.18: Musa 'lütfen görkemini bana göster' dedi.

ÇIK.33.19: Rab 'bütün iyiliğimi önünden geçireceğim' dedi. Merhamet
ettiğime merhamet edeceğim.

ÇIK.33.20: Ancak yüzümü görmene izin veremem. Çünkü yüzümü gören yaşayamaz(Aynı Tur Dağının olduğu gibi)

ÇIK.33.21: Sonra 'yakınımda bir yer var' dedi. 'Orada kayanın üstünde dur.'

ÇIK.33.22: Görkemim oradan geçerken seni kayanın kovuğuna sokup geçinceye kadar elimle örteceğim.

ÇIK.33.23: Elimi kaldırdığımda sırtımı göreceksin ama yüzümü göremeyeceksin.
 

ApanX

Deneyimli
Mesajlar
426
Tepki puanı
275
Düşünce
Bağımsız
@Ebu Cehil Arş Arapçada kelime olarak hangi anlama geliyor bilmiyorum ama taht ve makam somut şeyler üzerinden soyut kavramları ifade ederler. Kral tahtta oturdu dediğimiz zaman somut bir tahtta oturuş vardır fakat başa geçti, yönetimi devraldı gibi soyut anlamları ifade eder. Kuranda geçen Arşı ben yönetim merkezi, kainatın idare üssü gibi anlıyordum. Allah'ın emirleri Arşa(Yönetim Merkezine) iletiliyor, görevli melekler emir ve talimatlar doğrultusunda görevlerini yerine getiriyorlar diye okumuştum. Hadislerde ve Kuranda Arştan bahseder fakat Allah'ın arşta fiziksel olarak oturduğuna dair bir ifade yok diye biliyorum.
 

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
392
Tepki puanı
341
Düşünce
Agnostik
Yani Allah'ın tecelli etmesi ona müdahale etmesine mi anlamına geliyor hocam?
Müdahale etmenin ayet bağlamında ne gibi bir mantığı var? Musa Allah'ı görmek istiyor Allah da dağa müdahale ediyor. 'Eğer ben bu dağa müdahale ettiğimde dağ yerinde durursa sen de beni göreceksin'. Bana mantıksız geldi.
Benim anladığım kadarıyla olay şu:

Musa Allah'ı görmek istiyor, Allah, beni görmeye dayanamazsın, eğer karşında duran ve senden daha büyük ve daha güçlü olan bu dağ, beni görmeye dayanırsa o zaman sen de beni göreceksin diyor. Allah kendini dağa gösteriyor ve dağ paramparça oluyor. Musa da Allah'ı görmesinin imkansız olduğunu anlıyor.
 
Yazan tarafından düzenlendi:

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
392
Tepki puanı
341
Düşünce
Agnostik
@Ebu Cehil Arş Arapçada kelime olarak hangi anlama geliyor bilmiyorum ama taht ve makam somut şeyler üzerinden soyut kavramları ifade ederler. Kral tahtta oturdu dediğimiz zaman somut bir tahtta oturuş vardır fakat başa geçti, yönetimi devraldı gibi soyut anlamları ifade eder. Kuranda geçen Arşı ben yönetim merkezi, kainatın idare üssü gibi anlıyordum. Allah'ın emirleri Arşa(Yönetim Merkezine) iletiliyor, görevli melekler emir ve talimatlar doğrultusunda görevlerini yerine getiriyorlar diye okumuştum. Hadislerde ve Kuranda Arştan bahseder fakat Allah'ın arşta fiziksel olarak oturduğuna dair bir ifade yok diye biliyorum.

“ Her şeyden önce, orada Allah'tan başka bir şey yoktu. Sonra (tahtını yarattı). Tahtı suyun üstündeydi ve Kitaptaki her şeyi yazdı...“
https://sunnah.com/bukhari/59/2

“ Bana Allah'ın tahtını taşıyan bir meleğin kulağı ile omzunun arasındaki mesafenin 700 yıllık bir mesafede olduğunu anlatmama izin verildi“
https://sunnah.com/abudawud/42/132

“ Peygamberden duydum ki: Cennetin yüz derecesi vardır. Her birinin arasındaki mesafe Cennet ile Dünya arası kadardır. En büyüğü ve en iyisi Firdaws'tır. Taht ise onun üstündedir.“
https://sunnah.com/urn/1294340
 
Mesajlar
657
Tepki puanı
76
Düşünce
Ateist
Müdahale etmenin ayet bağlamında ne gibi bir mantığı var? Musa Allah'ı görmek istiyor Allah da dağa müdahale ediyor. 'Eğer ben bu dağa müdahale ettiğimde dağ yerinde durursa sen de beni göreceksin'. Bana mantıksız geldi.
Tamam bu müdahaledir ama Allah gelip dağın yanına müdahale etmiyor sadece gücüyle dağı parçalıyor. Tabi sorunuz eğer doğa dışında bir şey nasıl müdahalede bulunur şeklinde sorarsanız belki farklı bir tartışma açılabilir.
 

Ebu Cehil

Deneyimli
Mesajlar
1,368
Çözümler
1
Tepki puanı
1,198
Düşünce
Agnostik
@Ebu Cehil Arş Arapçada kelime olarak hangi anlama geliyor bilmiyorum ama taht ve makam somut şeyler üzerinden soyut kavramları ifade ederler. Kral tahtta oturdu dediğimiz zaman somut bir tahtta oturuş vardır fakat başa geçti, yönetimi devraldı gibi soyut anlamları ifade eder. Kuranda geçen Arşı ben yönetim merkezi, kainatın idare üssü gibi anlıyordum. Allah'ın emirleri Arşa(Yönetim Merkezine) iletiliyor, görevli melekler emir ve talimatlar doğrultusunda görevlerini yerine getiriyorlar diye okumuştum. Hadislerde ve Kuranda Arştan bahseder fakat Allah'ın arşta fiziksel olarak oturduğuna dair bir ifade yok diye biliyorum.
Arş kelimesine, Ragıp'ın sözlüğü şöyle diyor:
Arş, tavanı olan şeydir. Mesela:
Bakara 259: Yahut, çatısı yığılmış bir kasabaya uğrayan kimse gibi....

2. olarak, Arş, taht anlamına gelir. Mesela:
Neml suresi 42.ayette'de bir kraliçe şöyle diyor: "Senin tahtın böyle miydi?"

3.olarak, hükümranlık, güç, egemenlik anlamına gelir.

Ragıp'ın sözlüğü Arş için bunları söylüyor.
 

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
392
Tepki puanı
341
Düşünce
Agnostik
Tamam bu müdahaledir ama Allah gelip dağın yanına müdahale etmiyor sadece gücüyle dağı parçalıyor. Tabi sorunuz eğer doğa dışında bir şey nasıl müdahalede bulunur şeklinde sorarsanız belki farklı bir tartışma açılabilir.
Sorum o değil. Allah'ın dağa müdahalesi ile Musa'nın Allah'ı görmek istemesinin alakası nedir? Burada Musa Allah'ın gücünden şüphe etmemiş ki Allah çıkıp 'Eğer bu dağ yerinde durursa sen de beni görürsün' desin.

Benim anladığım kadarıyla Allah demek istiyor ki: Sen beni görmek istiyorsun, eğer karşında duran dağ beni gördüğünde yerinde durabilirse sen de beni görebilirsin. Dağ, Allah'ı gördüğünde parçalanıyor ve Musa'da Allah'ı göremeyeceğini anlıyor. Çünkü dağın başına gelen şey Musa'nın da başına gelebilir.
 
Yazan tarafından düzenlendi:
Mesajlar
657
Tepki puanı
76
Düşünce
Ateist
Sorum o değil. Allah'ın dağa müdahalesi ile Musa'nın Allah'ı görmek istemesinin alakası nedir? Burada Musa Allah'ın gücünden şüphe etmemiş ki Allah çıkıp 'Eğer bu dağ yerinde durursa sen de beni görürsün' desin.

Benim anladığım kadarıyla Allah demek istiyor ki: Sen beni görmek istiyorsun, eğer karşında duran dağ beni gördüğünde yerinde durabilirse sen de beni görebilirsin.
Tamam sorun yok sonuç olarak Allah görülebilecek bir şey değil bu dünyada bu durumda. Aynı zamanda başlıkla alakalı olarakta ayetlere göre bu evrende de değil. Hadisler konusunda pek bilgim yok.
 

Son konular

Üst