Mete Turan

☆☆☆☆☆
Senato Başkanı
Mesajlar
1,975
Tepki puanı
1,365
Düşünce
Agnostik
Konu Sahibi
Biruni ile birlikte İslam düşüncesindeki yaratıcı tekamül veya evrimci yaratılış teorisinin zirveye çıktığını görüyoruz. Biruni jeo-kimyasal evrim diyebileceğimiz bir görüşü savunmaktaydı. Biruni'ye göre evrenin tekevvünü Allah'ın öyle irade etmesi sonucunda jeo-kimyasal bir evrimin sonucudur. Allah'ın ezeli planına göre evren, genel jeo-kimyasal evrimler geçirmektedir. Bu esnada, uygun şartlar oluştuğunda madenler ve canlı türler birbirinden bağımsız olarak ortaya çıkmaktadır. Her bir jeo-kimyasal zaman kendi türlerini ortaya çıkarmaktadır. Biruni'yi göre jeo-kimyasal evrim evrende meydana gelen yeryüzü (jeoloji), gökyüzü (astronomi), fizik (madde), mineraller (kimya), hayat (biyoloji) hareketlerinin (ekoloji) tümüdür Evrenin yaratılışından bu yana meydana gelen tüm bu ekolojik değişim zamanları her defasında kendi canlı türlerini doğurmuştur. Türler birbirine dönüşmemiş, ekolojik denge değişikliklerine paralel bir şekilde birbiri ardınca bağımsız olarak tabiatın bağrından çıkmıştır. Bu, Hind-Budist felsefede olduğu gibi (karma) devri daim şeklinde değil, birbirini takip eden bir süreklilik içinde olmuştur, olmaya da davam etmektedir…

Evrimci "İslam Düşünürleri"
Cabir bin Hayyan (öl. 815)
Nazzam (öl. 845)
Cahiz (öl. 869)
İbni Miskeveyh (öl. 1030)
İbni Tufeyl (öl. 1185) ve İbni Nefis’in (öl. 1288)
İbni Haldun (öl. 1406)
İbn-i Sina (980 - 1037)
Vahdet-i Vücutçular

Serdar Kaangil
 
Yazarı tarafından düzenlendi:
Üst