Evren Genişleme Ayeti Gerçekten Varmı

mtbz42

Çaylak
Mesajlar
25
Tepki puanı
2
Düşünce
Ateist
Arkadaşlar dün bir arkadaşla tartıştım. Kuran da evren genişlediğine dair ayet olduğunu söyledi ve bende onun güç ve kudret sahibi olduğu anlamda yazıldığını söyledim. Elmalılı Hamdi Yazır,Kadri Çelik ve Diyanet İşleri Yeni Meali gibi meallerden örnek verdim o ise bana İbni Kesir ayetini örnek verdi daha eski diye ayet şu;
Zariyat 47. Ayet: Göğü gücümüzle Biz kurduk. Ve muhakkak ki Biz, genişleticiyiz.
Buradaki genişleticiyiz ayetinin genişlik kudret anlamında olduğunu düşünüyorum Arapça hareketli Kuranda ise;
Zariyat 47. Ayet: Ves semae beneynaha bi eydiv ve inna le musiûn.
"Semae" kelimesi yani semayı genişletiyoruz anlamı taşımıyor mu evren anlamı taşıdığını sanmıyorum.
 
Moderatör tarafından düzenlendi:

Rütbesiz

Çaylak
Mesajlar
631
Tepki puanı
57
Düşünce
Sünni
İşari mana(bilimsel mucize) asrımıza uyan hangisi ise onu alıyoruz ama sarih manada sahabe "evren genişliyor" dememiş diye biliyorum sarih mana ise kainatın bir ev olduğu göğün ise çatı olduğudur sarih mana bu diye biliyorum. Yani biz evrenin genişlemediğini görür isek Ayet-i Kerime yani Kur'an-ı Kerim çürümüyor.
 
Yazan tarafından düzenlendi:

phecabres

Çaylak
Mesajlar
200
Tepki puanı
229
Düşünce
Agnostik
Arkadaşlar dün bir arkadaşla tartıştım.Kuran da evren genişlediğine dair ayet olduğunu söyledi ve bende onun güç ve kudret sahibi olduğu anlamda yazıldığını söyledim.Elmalılı Hamdi Yazır,Kadri Çelik ve Diyanet İşleri Yeni Meali gibi meallerden örnek verdim o ise bana İbni Kesir ayetini örnek verdi daha eski diye ayet şu;
Zariyat 47.Ayet: Göğü gücümüzle Biz kurduk. Ve muhakkak ki Biz, genişleticiyiz.
Buradaki genişleticiyiz ayetinin genişlik kudret anlamında olduğunu düşünüyorum Arapça hareketli Kuranda ise;
Zariyat 47.Ayet: Ves semae beneynaha bi eydiv ve inna le musiûn.
"semae" kelimesi yani semayı genişletiyoruz anlamı taşımıyormu evren anlamı taşıdığını sanmıyorum
Zariyat 47'den önceki ayetlere bak. Lut kavminden, Ad kavminden, Semud kavminden bahsediyor. Yani orda müslimlerin allahı, azgınlık çıkarmayın yoksa sonunuz böyle olur falan diyor. Tabiri caizse böbürleniyor. Ama müslimlerin dedikleri gibi bir anda neden evrenin genişlemesini söylesin ki? Konudan konuya atlasın? Önceki kavimler azmıştı sonra onlara bir takım cezalar verdik diyor. Yani biz çok kudretliyiz anlamında olması lazım. Eğer evrenin genişlemesi ise önceki ayetlerle alakası olmaz. Konudan konuya atlamak olur. Bu da pek mantıklı değil.
 
Yazan tarafından düzenlendi:

mtbz42

Çaylak
Mesajlar
25
Tepki puanı
2
Düşünce
Ateist
Zariyat 47'den önceki ayetlere bak. Lut kavminden, Ad kavminden, Semud kavminden bahsediyor. Yani orda müslimlerin allahı, azgınlık çıkarmayın yoksa sonunuz böyle olur falan diyor. Tabiri caizse böbürleniyor. Ama müslimlerin dedikleri gibi bir anda neden evrenin genişlemesini söylesin ki? Konudan konuya atlasın? Önceki kavimler azmıştı sonra onlara bir takım cezalar verdik diyor. Yani biz çok kudretliyiz anlamında olması lazım. Eğer evrenin genişlemesi ise önceki ayetlerle alakası olmaz. Konudan konuya atlamak olur. Bu da pek mantıklı değil.
Bu güzel argümanmış
 

Evren

Düşüncesini Saklıyor
Mesajlar
1,519
Tepki puanı
345
Düşünce
Bağımsız
“Şüphesiz biz genişletmekteyiz” diye çevrilen cümle için yapılan başlıca yorumlar şunlardır:
a) Biz vüs’at yani genişlik ve kudret sahibiyiz; semadaki bu ihtişamı sağlamakla kudretimizden bir şey eksildiği sanılmamalıdır, dilesek daha da genişletiriz. Bakara sûresinin 255 ve Kaf sûresinin 38. âyetlerindeki içerik ve üslûp bu mânayı çağrıştırmaktadır.

b) Hiçbir şeye muhtaç olmadığımız gibi nimetleri bol bol ihsan eden de biziz; sıkıntıları giderir, darda kalanlara genişlik veririz (Şevkânî, V, 105; Elmalılı, VI, 4542-4543).

c) Evreni genişletmekteyiz. Bu yorum daha çok, uzay cisimlerinin birbirinden uzaklaştığı ve aralarındaki mesafenin gitgide arttığı yönündeki bilimsel tesbitten hareketle ortaya konan “genişleme teorisi” ışığında yapılmıştır

Tefsir yapılırken 47-48-49 ayetleri beraber yapılıyor genelde.
Kesin olarak bu ayet şu şu anlama gelir diyemeyeceğimiz için mucizedir veya mucize değildir diyemeyiz.
Bir şiir metininde bu tarz söz kalıplarının olması gayet doğal kuran da ebedi şekilde yazılmış.
Ayet bilimle çelişseydi müteşabih denirdi bilimle uyuştuğunda mucize deniyor.
 

Retrospective

lll ☆☆☆
Geliştirici
Mesajlar
5,635
Tepki puanı
4,665
Düşünce
Ateist
Bilimsel bilgiler ortaya çıkınca ayet çevirileri değiştirilir. :)

Çok sallama. Gül geç.
 

KemalY

Çaylak
Mesajlar
156
Tepki puanı
110
Düşünce
Agnostik
O ayette 10 anlam düşünülüyor ise en ihtimalsiz anlam evrenin genişlediği anlamıdır. Ama bazıları bunu evirip çevirmekte kararlı.
 

Cellius

☆☆☆
Deneyimli
Mesajlar
885
Tepki puanı
765
Düşünce
Ateist
Doğru meal: ''genişlik ve kudret sahibiyiz'' Kurtubi, Elmalılı gibilerin tefsirleri böyle.

''genişleticiyiz'' olsa bile bu ifade Tevrat'ta da var:

O'dur tek başına gökleri geren, denizin dalgaları üzerinde yürüyen. (Eyüp 9:8)

Gök kubbenin üstünde oturan Rab'dir. Yeryüzünde yaşayanlarsa çekirge gibidir. Gökleri perde gibi geren, oturmak için çadır gibi kuran O'dur. (Yeşaya 40:22)

Gökleri yaratıp geren, yeryüzünü ve ürününü seren, Dünya'daki insanlara soluk , orada yaşayanlara ruh veren Rab diyor ki... (Yeşaya: 42:5)

Sizi kurtaran, size rahimde biçim veren Rab diyor ki, ''Her şeyi yaratan, gökleri yalnız başına geren, yeryüzünü tek başına seren... (Yeşaya: 44:24-28)

Sizi yaratan, gökleri geren, dünyanın temellerini atan Rab'i nasıl olur da unutursunuz? (Yeşaya 51:13)

Dünya'yı ben yaptım, üzerindeki insanı ben yarattım. Benim ellerim gerdi gökleri, bütün gök cisimleri benim buyruğumdadır. (Yeşaya 48:13)

Yeryüzünün temelini elimle attım, gökleri sağ elim gerdi. Onları çağırdığımda birlikte önümde dikilirler. (Yeşaya 48:13)

Şimdi bazıları Tevrat'ta Allah'ın kitabı diyebilir. Bu durumda Kuran ile çelişen kısımları da kabul etmeliler. Değiştirilmiş diyerek bir kısmını kabul edip, bir kısmını reddetmek iki yüzlülük olur. Ancak bu olay Tevrat ile de bitmiyor:

O yaratışa Plazma ile başladı, dumanı yarattı. Tüm evren dumandan meydana geldi. O zaman evren Brahma'nın arzusuyla genişlemeye başladı ve gelecekte de genişlemeye devam edecek. (Brahama Puran)

Gördüğünüz gibi Hinduizm metinlerinde de bu ifade mevcut. Hem de Kuran ve Tevrat'tan önce yazılan metinlerde.

Son olarak, Ntv yayınları- Mitoloji 3. Baskı, sayfa 220, 4. Paragrafta göğün genişlemesi ifadesinin Çin Mitolojisinde de yer aldığı söyleniyor.
 
Yazan tarafından düzenlendi:

bilgelikyolunda

ll ☆
Yazar
Mesajlar
16,255
Tepki puanı
1,324
Düşünce
Sünni
Bu güzel argümanmış
Evreni genişletmek de kudret gerektirir.

Eğer öyle bir anlam hiç olmasaydı sözlüklerde bu anlam olmazdı ve eski tefsirlerde bu anlam da geçmezdi.

Yani ilgili anlam da konu bütünlüğünü bozmuyor, yine kudretin büyüklüğünü gösteriyor.
Bilimsel bilgiler ortaya çıkınca ayet çevirileri değiştirilir. :)

Çok sallama. Gül geç.
Adam İbni Kesir diyor siz "bilimsel bilgiler ortaya çıkınca" diyorsunuz.

Asıl size gülüp geçmek lazım. :)
en ihtimalsiz anlam evrenin genişlediği anlamıdır.
Kendi öznel yorumlarınızı mutlak doğruymuş gibi kesin cümlelerle belirtmeniz yanlış.

En ihtimalsiz anlamın o olduğuna dair bir kanıtınız varsa buyurun yazınız.

Kanıtınız yoksa kendi öznel yorumlarınızı mutlak doğruymuş gibi kesin cümlelerle yazmayınız.

Eskilerden biri olsaydınız "Bu sizin temelsiz uydurmanız." derdim ama yeni olduğunuz için kanıt olmadan kesin cümle yazmamak gerektiği konusunda uyarma payı bıraktım.
Değiştirilmiş diyerek bir kısmını kabul edip, bir kısmını reddetmek iki yüzlülük olur.
%100ü değiştirildiği iddia edilseydi ikiyüzlülük olurdu ama bu iddia edilmediğine göre konunun ikiyüzlülükle alakası yok.
Hangi mealin doğru olduğuna hangi kanıtlarla karar verdiniz?

Sizin yazdıklarınızı ne zaman sorgulasak en sonunda işkembeden uydurduğunuz öznel yorumlarınız olduğu ortaya çıkıyor.
Hinduizm metinlerinde de bu ifade mevcut.
Çin Mitolojisinde de yer aldığı söyleniyor.
Farklı kavimlere peygamber gelip onlara bazı hakikatlerden bahsetmeseydi bu kadar farklı coğrafyalardaki metinlerde 20. yüzyılda bulunan bilimsel bir veri nasıl olsun?

Sonuç olarak ortaya çıktı ki ilgili anlam 20. yüzyıldan çok önceki Kuran tefsirlerinde de var.

Artık isteyen kuru inatla dogmatik olarak inkar etmeye devam etsin, isteyen de "Evet ayetin bu anlamı da var." diye mertçe kabul etsin. Herkesin kendi tercihidir.
 
Yazan tarafından düzenlendi:

Evren

Düşüncesini Saklıyor
Mesajlar
1,519
Tepki puanı
345
Düşünce
Bağımsız
Evrenin genişlediği açıkça yazmıyor zaten.
Mitolojilerde evrenin genişlediği açıkça anlatılıyor olur da doğru çıkarsa diye kuranda da göz kırpılmış.
Ki doğru çıkmasaydı evrenin genişlemesi imkansız olsaydı müteşabih ayet olarak bilinecekti.
Evrenin genişlediği şekilde yorumlamak yanlıştır, o kelimenin bir sürü anlamı var efenim, bütüne bakmak lazım denilecekti.
 

KemalY

Çaylak
Mesajlar
156
Tepki puanı
110
Düşünce
Agnostik
En ihtimalsiz anlamın o olduğuna dair bir kanıtınız varsa buyurun yazınız.
Çağımızın hastalığı... Okuduğunu istediğine göre yorumlamak.

Elmalı Hamdi Yazır: Bir de semaya bakın biz onu kuvvetle bina ettik ve şüphe yok ki biz çok vüs'a malikiz

Şaban Piriş: Göğü ellerimizle bina ettik. çünkü biz, çok güçlüyüz.

Ömer Nasuhi Bilmen: Ve göğü bir kuvvetle bina ettik ve şüphe yok ki, biz elbette kâdirleriz.

Kadri Çelik: Biz göğü büyük bir kudretle bina ettik ve şüphesiz biz, kudret sahibiyiz.

Hasan Basri Çağtay: Biz göğü kuvvetle bina ettik. çünkü biz muhakkak ve mutlak bir (vüs'at ve) kudrete mâlikizdir.

Ali Fikri Yavuz: (Bir de semaya bakın), Biz onu kuvvetle bina ettik. muhakkak ki biz, büyük kudrete sahibiz.

Çok daha fazla eski meal vardır ki hepsinde sonu biz güçlüyüz kudretliyiz şeklinde biter. Çünkü ayetteki biz genişlik sahibiyiz ifadesi güçlüyüz anlamına gelir Arap diyalektiğinde. tıpkı 'çok çile çektim' ifadesini çileyi ucundan tutup çektim olarak anlayamayacağımız gibi. ya da öyle anlamak için 'ama Türkçe çok zengin bir dil' diyemeyeceğimiz gibi. ancak yapılan çarpıtma bununla sınırlı değil gördüğünüz üzere.

Diyanetin çevirisine göre: Göğü kudretimizle biz kurduk ve şüphesiz biz genişletmekteyiz.

Şüphesiz biz genişletmekteyiz” diye çevrilen cümle için yapılan başlıca yorumlar şunlardır:
a) Biz vüs’at yani genişlik ve kudret sahibiyiz. Semadaki bu ihtişamı sağlamakla kudretimizden bir şey eksildiği sanılmamalıdır; dilesek daha da genişletiriz. Bakara Suresi’nin 255 ve Kaf Suresi’nin 38. ayetlerindeki içerik ve üslûp bu manâyı çağrıştırmaktadır.

1 ayeti 10 farklı anlama sokup, sonra tefsir tefsir diye bağırıyorsunuz. Madem evrenin genişlediği 1300 yıl önce bildirildi, niye Müslüman bir ilim insanı çıkıp da evren genişliyor demedi? Neden 1929 yılında Hubble keşfetti bunu?

Ayrıca Kur'an'a göre evrenin böyle olduğunu da hatırlatayım:
kgevren.png


Evren ve Dünyadan bahsedilen çoğu ayetten bu anlam çıkıyor.
 

KemalY

Çaylak
Mesajlar
156
Tepki puanı
110
Düşünce
Agnostik
Kur'an'da hiç bir bilimsel mucize yoktur. Evrim yavaş yavaş kanıtlanınca Kur'an'dan evrimi çıkarttılar, evrenin genişlediği ortaya çıkınca evrenin genişlediğini çıkarttılar. Çok ilginçsiniz cidden.
 

Knightwalker

Deneyimli
Mesajlar
3,108
Tepki puanı
738
Düşünce
Tarihselci
Kur'an'da hiç bir bilimsel mucize yoktur. Evrim yavaş yavaş kanıtlanınca Kur'an'dan evrimi çıkarttılar, evrenin genişlediği ortaya çıkınca evrenin genişlediğini çıkarttılar. Çok ilginçsiniz cidden.

وَاللّٰهُ اَنْبَتَكُمْ مِنَ الْاَرْضِ نَبَاتًاۙ
Nuh 17: Allah sizi yerden bir bitki olarak bitirdi.'*
 

KemalY

Çaylak
Mesajlar
156
Tepki puanı
110
Düşünce
Agnostik

وَاللّٰهُ اَنْبَتَكُمْ مِنَ الْاَرْضِ نَبَاتًاۙ
Nuh 17: Allah sizi yerden bir bitki olarak bitirdi.'*
Diyanete göre Nuh 17: Allah sizi yerden bitirip yetiştirmiştir.
Diyanet tefsirine göre Nuh 17: “Allah’ın insanları yerden bitirip yetiştirmesi” iki türlü yorumlanmıştır: a) İnsanlığın atası olan Hz. Âdem’in topraktan yaratılışına bir işarettir. b) Her bir insanın gelişmesi ve yaşaması için gerekli olan besinler doğrudan veya dolaylı olarak topraktan alındığı için insanların yaratılıp geliştirilmesi bitkilerin yerden bitirilmesine benzetilmiştir

Sizin söylediğiniz mealini ilk kez duydum. 6-7 kaynaktan incelememe rağmen.
 

DemoKratos

Vl ☆☆
Genel Kurul Üyesi
Mesajlar
8,375
Çözümler
1
Tepki puanı
5,516
Düşünce
Ateist
Kullanılan kelime "vasiun". Bu genişletiriz anlamına gelmez. Kapsayıcılık ifadesidir. Yani gücümüz çok büyük, işte gökyüzünü inşa etmek gibi işlere filan yeter anlamında.
 

Son konular

Üst