Mete Turan

☆☆☆☆☆
Senato Başkanı
Mesajlar
1,948
Tepki puanı
1,280
Düşünce
Agnostik
Konu Sahibi
Aynı adlı romanları Hay bin Yakzan ise insanın menşei hakkında tabiatçı bir teoriyi savumaktaydı. Her iki romandaki tabiatçı tekamül/evrim düşüncesi İslam düşünce tarihinde fazla rağbet görmemiş, genel olarak İslam dünyasında Yeni-Eflatuncu/Hristiyan etkisiyle cennetten kovulma ve yeryüzüne düşme görüşüne inanılmıştır.

Her iki romanda da tabiatın çocuğu olarak, annesiz-babasız, toprak ve çamurdan kimyevi tepkimelerle canlı haline gelen Hay bin Yakzan aslında Adem’in yaratılışını anlatmaktadır. Roman diliyle ortaya konan bu görüşlere göre ilk yaratılış şöyle olmuştur;

"Hay b. Yekzan (Adem) Hint Okyanusu'nda ıssız bir adada, annesiz-babasız, toprağın çamur halinde mayalanması neticesinde canlı haline geldi. Bu oluşum kısa sürede değil aradan epey zamanların geçmesiyle gerçekleşti. Yavrusunu kaybetmiş olan bir ceylan Hay'ı büyütüp hayvanlarla rekabet edecek hale gelinceye kadar emzirdi. Hay, her ne kadar hayvanlarla birada yaşasa da kısa sürede derisinin çıplak olduğunu ve hayvanlara mahsus tabii savunma vasıtalarından mahrum bulunduğunu farketti. Yedi yaşına geldiğinde kendisini korumak için vücudunu yapraklarla ve hayvan derileriyle örtmeye başladı. Sonunda onu emziren ceylan ödü. Bu olay Hay'ı çok üzdü ve ölümün sırrı üzerine düşünmeye başladı. Ceylanın cansız bedeni üzerine uzun süre düşündü ve sonunda ölümün sebebinin bedeni terkeden bir güç (ruh) olduğuna karar verdi. Çünkü ceylan'ın bedeni olduğu gibi durmakta fakat canlılığı sağlayan güçten yoksun olduğu için hareket edememekteydi. Böylece Hay hayatı keşfetti…"

Evrimci "İslam Düşünürleri"
Cabir bin Hayyan (öl. 815)
Nazzam (öl. 845)
Cahiz (öl. 869)
Biruni (öl. 1061)
İbni Miskeveyh (öl. 1030)
İbni Haldun (öl. 1406)
İbn-i Sina (980 - 1037)
Vahdet-i Vücutçular

Serdar Kaangil
 
Yazarı tarafından düzenlendi:

Ra's Al Ghul

☆☆☆
Üye
Mesajlar
1,314
Tepki puanı
121
Düşünce
Sünni
Malesef yurtayken bu romanı okumuştum. Tamamen cahiliyye fikirleriyle islam harmanlanarak (hak ve batıl karıştırılarak) yazılmış bir roman. İnsanın tüm evrimi bir kişide müşahhaslaştırılmış. İbn Tufeyl dinin ilahi bir temeli olduğu inancını sorgulatmaya çalışıyor.
 
Üst