İbrahim Atabey Kuran'ı Neden Yırttı?

Knightwalker

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
3,348
Tepki puanı
775
Düşünce
Tarihselci
Hocam yalnız benim bildiğim, Kuranda kafirleri haksız yere öldürün diyen ayet yok. Hatta İsra 33, meseleyi kökten hallediyor. Haksız yere cana kıyamazsın diyor.
Hocam benim ek görüşlerim var. Tarihsel okuma yapıyorum.
Kuran'da ateistler şu ayetlerde yer alıyor:

Nisa 38., Hakka 33.,Tur 29 -49

Ayetlerde bahsedilen ateistlerin özellikleri:
- mallarından başkalarına [sırf] insanlar görüp takdir etsinler diye harcayanlar.
- ihtiyaç içinde olanları yedirip içirmek için hiçbir istek ve kararlılık duymayanlar.
- Zulüm işlemeye şartlanmış olanlar.

Günümüz ateistleri ile alakaları yok bence. Dindarlar'dan bile çok daha ahlaklı bir çok ahlaklı ateist var.Sen ne düşünüyorsun?
 

siradan1mumin

Deneyimli
Mesajlar
993
Tepki puanı
212
Düşünce
Tarihselci
@Knightwalker Hocam, Evren bir yazı da sanırım müslüman takılıyor?
Şu linke bakar mısın. Bu adamı çözmek mümkün değil. İki yüzlü.
 

Knightwalker

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
3,348
Tepki puanı
775
Düşünce
Tarihselci
@Knightwalker Hocam, Evren bir yazı da sanırım müslüman takılıyor?
Şu linke bakar mısın. Bu adamı çözmek mümkün değil. İki yüzlü.
O arkadaşın biraz kafası karışık. Bu gün de teist olduk diye yazmış bir yerde.
 

siradan1mumin

Deneyimli
Mesajlar
993
Tepki puanı
212
Düşünce
Tarihselci
Hocam benim ek görüşlerim var. Tarihsel okuma yapıyorum.
Kuran'da ateistler şu ayetlerde yer alıyor:

Nisa 38., Hakka 33.,Tur 29 -49

Ayetlerde bahsedilen ateistlerin özellikleri:
- mallarından başkalarına [sırf] insanlar görüp takdir etsinler diye harcayanlar.
- ihtiyaç içinde olanları yedirip içirmek için hiçbir istek ve kararlılık duymayanlar.
- Zulüm işlemeye şartlanmış olanlar.

Günümüz ateistleri ile alakaları yok bence. Dindarlar'dan bile çok daha ahlaklı bir çok ahlaklı ateist var.Sen ne düşünüyorsun?
Doğrudur hocam. Asıl önemli nokta insanın ahlakını onun ideolojisine değil karakterine bağlamak lazım. Nitekim İslam dini; zina yapma, hırsızlık yapma, kul hakkı yeme, iyilik yap kötülükten uzaklaş, zekat ver, yoksulu doyur gibi birçok şey emrettiği halde onu yapmayıp tersini yapan müslümanı, müslümanlığından değil karakterinden dolayı eleştirmek lazım. Bu konuda dini devreye sokamayız.
 

Knightwalker

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
3,348
Tepki puanı
775
Düşünce
Tarihselci
Doğrudur hocam. Asıl önemli nokta insanın ahlakını onun ideolojisine değil karakterine bağlamak lazım. Nitekim İslam dini; zina yapma, hırsızlık yapma, kul hakkı yeme, iyilik yap kötülükten uzaklaş, zekat ver, yoksulu doyur gibi birçok şey emrettiği halde onu yapmayıp tersini yapan müslümanı, müslümanlığından değil karakterinden dolayı eleştirmek lazım. Bu konuda dini devreye sokamayız.
Evet bencede asıl mana ahlak hayırlı ve yararlı işler yapmak.
 

siradan1mumin

Deneyimli
Mesajlar
993
Tepki puanı
212
Düşünce
Tarihselci
Evet bencede asıl mana ahlak hayırlı ve yararlı işler yapmak.
Ben mesela çocuğuma iyiliği emredip kötülükten uzak durmasını öğrettiysem, artık çocuğumun yaptığı kötü şeylerden ben sorumlu olamam. Aynı şekilde İslam da iyiliği emreder kötülüğü yasaklar. Ama sen kötülük yaparsan ve ayriyeten müslümansan bu konuda müslüman kötülük yaptı diye din suçlu olamaz, din başta gerekli mesajı verir. Uyarsan senin faydana, uymazsan bu dünyada da öbür tarafta da karşılığını ödersin vesselam hocam.
 

Knightwalker

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
3,348
Tepki puanı
775
Düşünce
Tarihselci
Ben mesela çocuğuma iyiliği emredip kötülükten uzak durmasını öğrettiysem, artık çocuğumun yaptığı kötü şeylerden ben sorumlu olamam. Aynı şekilde İslam da iyiliği emreder kötülüğü yasaklar. Ama sen kötülük yaparsan ve ayriyeten müslümansan bu konuda müslüman kötülük yaptı diye din suçlu olamaz, din başta gerekli mesajı verir. Uyarsan senin faydana, uymazsan bu dünyada da öbür tarafta da karşılığını ödersin vesselam hocam.
Kesinlikle katılıyorum üstad.
 

Ahlaksız

lll ☆
Yazar
Mesajlar
2,377
Tepki puanı
2,262
Düşünce
Ateist
Hocam Sünni'lere göre ben de kafirim.
Hristiyanlara göre Sünniler de kafir.
Bu bağlamda Yahudilere kimse kafir diyemediği için.
Dolayısı ile Yahudiler harici herkes kafir.
Yanlız değilsiniz :)
Madem kafirsin, ne diye tarihselci filan diyorsun kendine?
Hristiyanlara göre sünniler kafir filan değildir.
Yahudiler de Kuran'a göre kafirdir.
Hocam yalnız benim bildiğim, Kuranda kafirleri haksız yere öldürün diyen ayet yok. Hatta İsra 33, meseleyi kökten hallediyor. Haksız yere cana kıyamazsın diyor.
Haksız yere öldürmeyin dediği inananlar.
Kehf suresinde bir çocuğun haksız yere öldürülmesi, son derece normal bir olaymış gibi anlatılır.
Kuran'a göre ya inanacaksın, ya da mezarını derin kazacaksın.
 

Knightwalker

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
3,348
Tepki puanı
775
Düşünce
Tarihselci
Madem kafirsin, ne diye tarihselci filan diyorsun kendine?
Bu konuyu bir çok tartışma altında ve açtığım forumlarda açıkladım bakabilirsinzi.
Hristiyanlara göre sünniler kafir filan değildir.
Hristiyanlara göre müslümanların konumu nedir?
Yahudiler de Kuran'a göre kafirdir.
Yahudilerden Allah'a inananlar kafir değildir.

Bakara 62:Şu bir gerçek ki, iman edenlerden, Yahudilerden, Hıristiyanlardan, Sâbiîlerden Allah'a ve âhiret gününe inanıp barışa ve hayra yönelik iş yapanların, Rableri katında kendilerine has ödülleri olacaktır. Korku yoktur onlar için, tasalanmayacaklardır onlar.
Haksız yere öldürmeyin dediği inananlar.
Kehf suresinde bir çocuğun haksız yere öldürülmesi, son derece normal bir olaymış gibi anlatılır.
Öldürülme'yi hangi meale göre kaynak aldınız?
Kuran'a göre ya inanacaksın, ya da mezarını derin kazacaksın.
Ben inanmıyorum demiyorum zaten.
 

siradan1mumin

Deneyimli
Mesajlar
993
Tepki puanı
212
Düşünce
Tarihselci
Madem kafirsin, ne diye tarihselci filan diyorsun kendine?
Hristiyanlara göre sünniler kafir filan değildir.
Yahudiler de Kuran'a göre kafirdir.

Haksız yere öldürmeyin dediği inananlar.
Kehf suresinde bir çocuğun haksız yere öldürülmesi, son derece normal bir olaymış gibi anlatılır.
Kuran'a göre ya inanacaksın, ya da mezarını derin kazacaksın.
İsra 33: Haklı bir sebep olmadıkça Allah’ın dokunulmaz kıldığı cana kıymayın. Bir kimse haksızlıkla öldürülürse velisine yetki verdik; ancak o da öldürme hususunda haksızlığa sapmasın; çünkü o, yeterince yardıma mazhar olmuştur.

Ayetin ne bağlamında, ne de kendisinde sadece inanları kasteden durum var, ayet ayırt etmemiş inanan/inanmayan diye.
Kehf suresindeki çocuğun öldürülmesi ayetinde kimin haksız olduğunu bilemezsin. Ayet detaylı bir açıklama vermemiş.
Kehf 80: Erkek çocuğa gelince, onun anne babası, mümin kimselerdi; çocuğun onları sonunda azgınlık ve nankörlüğe düşürmesinden korktuk.
Madem kafirsin, ne diye tarihselci filan diyorsun kendine?
Hristiyanlara göre sünniler kafir filan değildir.
Yahudiler de Kuran'a göre kafirdir.

Haksız yere öldürmeyin dediği inananlar.
Kehf suresinde bir çocuğun haksız yere öldürülmesi, son derece normal bir olaymış gibi anlatılır.
Kuran'a göre ya inanacaksın, ya da mezarını derin kazacaksın.
İsra 33de ayetin ne bağlamında ne öncesinde ne sonrasında inanan yada inanmayanlar diye genelleme yapmamış.
İsra 33: Haklı bir sebep olmadıkça Allah’ın dokunulmaz kıldığı cana kıymayın. Bir kimse haksızlıkla öldürülürse velisine yetki verdik; ancak o da öldürme hususunda haksızlığa sapmasın; çünkü o, yeterince yardıma mazhar olmuştur.

Kehf suresindeki çocuğu öldürme meselesinde detaylı bilgi yok, çocuk haklı yada haksız diyemezsin.
﴾74﴿ Yine yola koyuldular. Nihayet bir erkek çocuğa rastladıklarında, o kul hemen onu öldürdü. Mûsâ dedi ki: "Mâsum bir insanı, bir cana karşılık olmaksızın katlettin ha! Gerçekten sen fena bir şey yaptın!"
﴾75﴿ O kul, "Sana, benimle beraber olmaya asla sabredemezsin dememiş miydim? dedi.
﴾76﴿ Mûsâ, "Eğer bundan sonra sana bir şey sorarsam artık bana arkadaşlık etme! Bu takdirde hakikaten benden yana mazeretin sonuna ulaşmış olursun" dedi.
﴾77﴿ Yine yürüdüler. Nihayet bir köy halkına varıp onlardan yiyecek istediler. Ancak köy halkı onları misafir etmekten kaçındı. Derken orada yıkılmak üzere bulunan bir duvarla karşılaştılar, o hemen onu doğrulttu. Mûsâ, "Dileseydin, elbet buna karşı bir ücret alırdın" dedi.
﴾78﴿ O cevap verdi: "İşte bu, beraberliğimizin sona ermesidir. Şimdi sana, sabredemediğin şeylerin iç yüzünü haber vereceğim" dedi.
﴾79﴿ "Gemi var ya, o, denizde çalışan yoksul kimselerindi. Onu delerek kusurlu hale getirmek istedim. (Çünkü) onların gideceği yerde her (sağlam) gemiyi gaspetmekte olan bir kral vardı.
﴾80﴿ Erkek çocuğa gelince, onun anne babası, mümin kimselerdi; çocuğun onları sonunda azgınlık ve küfre düşürmesinden korktuk.

Kuranda bu çocuğun ne olduğuyla ilgili bir bilgi yok, bu kıssada Musa ile bir adamın serüveninden bahsediyor. Çocuk belki müslümandı ve ilerde gerçekten azgınlık ve kafirliğe itecekti. Belki de Müslüman değildi. Çocuğu öldüren adamın (Hadislere göre Hızır'ın) belki de mazereti gerçekten haklıydı. Bunu bilemezsin.
 

Ahlaksız

lll ☆
Yazar
Mesajlar
2,377
Tepki puanı
2,262
Düşünce
Ateist
Bu konuyu bir çok tartışma altında ve açtığım forumlarda açıkladım bakabilirsinzi.

Hristiyanlara göre müslümanların konumu nedir?

Yahudilerden Allah'a inananlar kafir değildir.

Bakara 62:Şu bir gerçek ki, iman edenlerden, Yahudilerden, Hıristiyanlardan, Sâbiîlerden Allah'a ve âhiret gününe inanıp barışa ve hayra yönelik iş yapanların, Rableri katında kendilerine has ödülleri olacaktır. Korku yoktur onlar için, tasalanmayacaklardır onlar.

Öldürülme'yi hangi meale göre kaynak aldınız?

Ben inanmıyorum demiyorum zaten.
Yüzlerce/binlerce farklı hristiyan var. Hepsinin müslümanlara veya diğer insanlara bakışı farklıdır. Genelde müslümanları yanlış bir dine/yola girmiş insanlar olarak görürler.

Bir ayete bakarak fikir belirtemezsin. Çünkü Kuran'da birbirlerine tamamen zıt ayetler var. Yani bir yerde yahudileri öven Kuran, bir başka yerde yerer.
Kafir kavramını bilmiyorsunuz, belli. Kuran'a göre Allah'a inanmak sizi MÜMİN yapmaz. Kilit kelime MÜMİN. Mümin olmak için de, İsa'nın(müslümanlara göre Muhammed) Allah'ın elçisi olduğunu kabul etmeniz gerek.

Diyanet meali favorimdir. 😃
Arapça bildiğim için, sizin gibi bakmıyorum bu konulara.!

İsra 33: Haklı bir sebep olmadıkça Allah’ın dokunulmaz kıldığı cana kıymayın. Bir kimse haksızlıkla öldürülürse velisine yetki verdik; ancak o da öldürme hususunda haksızlığa sapmasın; çünkü o, yeterince yardıma mazhar olmuştur.

Ayetin ne bağlamında, ne de kendisinde sadece inanları kasteden durum var, ayet ayırt etmemiş inanan/inanmayan diye.
Kehf suresindeki çocuğun öldürülmesi ayetinde kimin haksız olduğunu bilemezsin. Ayet detaylı bir açıklama vermemiş.
Kehf 80: Erkek çocuğa gelince, onun anne babası, mümin kimselerdi; çocuğun onları sonunda azgınlık ve nankörlüğe düşürmesinden korktuk.

İsra 33de ayetin ne bağlamında ne öncesinde ne sonrasında inanan yada inanmayanlar diye genelleme yapmamış.
İsra 33: Haklı bir sebep olmadıkça Allah’ın dokunulmaz kıldığı cana kıymayın. Bir kimse haksızlıkla öldürülürse velisine yetki verdik; ancak o da öldürme hususunda haksızlığa sapmasın; çünkü o, yeterince yardıma mazhar olmuştur.

Kehf suresindeki çocuğu öldürme meselesinde detaylı bilgi yok, çocuk haklı yada haksız diyemezsin.
﴾74﴿ Yine yola koyuldular. Nihayet bir erkek çocuğa rastladıklarında, o kul hemen onu öldürdü. Mûsâ dedi ki: "Mâsum bir insanı, bir cana karşılık olmaksızın katlettin ha! Gerçekten sen fena bir şey yaptın!"
﴾75﴿ O kul, "Sana, benimle beraber olmaya asla sabredemezsin dememiş miydim? dedi.
﴾76﴿ Mûsâ, "Eğer bundan sonra sana bir şey sorarsam artık bana arkadaşlık etme! Bu takdirde hakikaten benden yana mazeretin sonuna ulaşmış olursun" dedi.
﴾77﴿ Yine yürüdüler. Nihayet bir köy halkına varıp onlardan yiyecek istediler. Ancak köy halkı onları misafir etmekten kaçındı. Derken orada yıkılmak üzere bulunan bir duvarla karşılaştılar, o hemen onu doğrulttu. Mûsâ, "Dileseydin, elbet buna karşı bir ücret alırdın" dedi.
﴾78﴿ O cevap verdi: "İşte bu, beraberliğimizin sona ermesidir. Şimdi sana, sabredemediğin şeylerin iç yüzünü haber vereceğim" dedi.
﴾79﴿ "Gemi var ya, o, denizde çalışan yoksul kimselerindi. Onu delerek kusurlu hale getirmek istedim. (Çünkü) onların gideceği yerde her (sağlam) gemiyi gaspetmekte olan bir kral vardı.
﴾80﴿ Erkek çocuğa gelince, onun anne babası, mümin kimselerdi; çocuğun onları sonunda azgınlık ve küfre düşürmesinden korktuk.

Kuranda bu çocuğun ne olduğuyla ilgili bir bilgi yok, bu kıssada Musa ile bir adamın serüveninden bahsediyor. Çocuk belki müslümandı ve ilerde gerçekten azgınlık ve kafirliğe itecekti. Belki de Müslüman değildi. Çocuğu öldüren adamın (Hadislere göre Hızır'ın) belki de mazereti gerçekten haklıydı. Bunu bilemezsin.
Sıradan bir mümin ama o bir alevi, hem de ahlaksız bir ateiste tefsir dersi veriyor.😃

İsra 33'ü senin gib anlayayım, peki.
Haklı sebep ne?
Mesela peygambere sövmek haklı bir sebep mi?
Adam kafayı üşütmüş, sövüyor peygambere, ne yapacağız?
Raporu var, deli.
Öldürelim mi?

Neyin haklı sebep olduğuna kim karar verecek?

Yani ayeti şöyle anla; Haklı bir sebep oldukça, Allah’ın dokunulmaz kıldığı cana kıyabilirsiniz.

Senin öldürmemeye dair önümüze koyduğun ayet, aslında öldürmenin nasıl yapılacağını tarif ediyor.😃

Kehf suresinden çok bahsettik. Papağan gibi aynı şeyleri tekrarlamaya gerek yok.
Kehf suresinde anlatılan şeyi anlamak için azıcık IQ, azıcık kurgu yapabilme becerisi, azıcıkta dürüstlük lazım. Anlamak gerçekten mesele. Anlayıncaya kadar bu sureyi okumaya devam edebilirsiniz. Tevbe suresi de iyidir, onu da anlayıncaya kadar okuyun.😉
 

siradan1mumin

Deneyimli
Mesajlar
993
Tepki puanı
212
Düşünce
Tarihselci
İsra 33'ü senin gib anlayayım, peki.
Haklı sebep ne?
Mesela peygambere sövmek haklı bir sebep mi?
Adam kafayı üşütmüş, sövüyor peygambere, ne yapacağız?
Raporu var, deli.
Öldürelim mi?
Tekrar atayım ayeti ve üzerinden gidelim.

İsra 33: Haklı bir sebep olmadıkça Allah’ın dokunulmaz kıldığı cana kıymayın. Bir kimse haksızlıkla öldürülürse velisine yetki verdik; ancak o da öldürme hususunda haksızlığa sapmasın; çünkü o, yeterince yardıma mazhar olmuştur.

Burada kısasa kısas olduğunu anlıyoruz.
İsra 33'ü senin gib anlayayım, peki.
Haklı sebep ne?
Mesela peygambere sövmek haklı bir sebep mi?
Adam kafayı üşütmüş, sövüyor peygambere, ne yapacağız?
Raporu var, deli.
Öldürelim mi?
Dalga geçmenin bu sonucu doğuracağını zannetmiyorum. Kurandan bir ayet atayım.

Enam 68: Âyetlerimiz hakkında münasebetsizce konuşanlarla karşılaştığın zaman, onlar başka bir konuya geçinceye kadar, onlardan yüz çevir. Eğer şeytan sana unutturursa, hatırlar hatırlamaz zalim toplumla beraber oturma.

Bu ayete göre dalga geçilirse bile gidip kafasını kes yada döv gibi emirler vermiyor. Mesela cana kıymak, kendini savunduğun zamanlarda caizdir. Bunla ilgilide ayet atayım.

Hac 39: Kendileriyle savaşılan kimselerin, zulme uğramaları nedeniyle, savaşmalarına izin verildi. Kuşkusuz Allah, onlara yardım etmeye kadirdir.


Nisa 75: Hem size ne oluyor ki, Allah yolunda: "Ey Rabbimiz! bizleri bu halkı zâlim olan memleketten çıkar, tarafından bizi iyi idare edecek bir sahip ve bize katından bir kurtarıcı gönder" diye yalvarıp duran zayıf ve zavallı erkekler, kadınlar ve çocukların kurtarılması uğrunda savaşa çıkmıyorsunuz?

BAKARA 190 - 194;
190. Sizinle savaşanlarla Allah yolunda savaşın, aşırı gitmeyin; doğrusu Allah aşırı gidenleri sevmez.
191. Onları bulduğunuz yerde öldürün. Sizi çıkardıkları yerden siz de onları çıkarın. Fitne çıkarmak, adam öldürmekten daha kötüdür. Mescidi Haram'ın yanında, onlar savaşmadıkça siz de onlarla savaşmayın. Sizinle savaşırlarsa onları öldürün. İnkar edenlerin cezası böyledir.
192. Vazgeçerlerse onları bağışlayın; şüphesiz Allah bağışlar ve merhamet eder.
193. Fitne ortadan kalkıncaya ve din yalnız Allah’ın oluncaya kadar onlarla savaşın; fakat vazgeçerlerse artık zalimlerden başkasına saldırmak yoktur.
194. Haram ay, haram aya karşılıktır. Hürmetler ve yasaklar karşılıklıdır. O halde kim size saldırdıysa, siz de ona yaptığı saldırının aynıyle saldırın da ileri gitmeye Allah'tan korkun ve bilin ki Allah, takva sahipleriyle beraberdir.

Ayetlere baktığımızda haklı sebebin, kendini savunma olduğunu anlıyoruz. Yani nefsi müdafaa. Başka komik soruların yok mu? Ve bunu sormak için çok düşündün mü? 😂
 

Knightwalker

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
3,348
Tepki puanı
775
Düşünce
Tarihselci
Yüzlerce/binlerce farklı hristiyan var. Hepsinin müslümanlara veya diğer insanlara bakışı farklıdır. Genelde müslümanları yanlış bir dine/yola girmiş insanlar olarak görürler.
Doğru. Yahudiler'de Hristiyanları böyle görür.
Bir ayete bakarak fikir belirtemezsin. Çünkü Kuran'da birbirlerine tamamen zıt ayetler var. Yani bir yerde yahudileri öven Kuran, bir başka yerde yerer.
Doğru. Kur'anı anlamak için tarihsel metodoloji ile tümünü ele alarak anlamanız lazım. Bir Filmin ilk 35 dakikasını izlemenizin hiç bir anlam ifade etmeyeceği gibi.
Kafir kavramını bilmiyorsunuz,
Her kavrama Kur'an kaynaklı yaklaşırım.Hadis ve yorumlara göre değil. Epistemoloji candır.
Şimdi Kafir ne demekmiş ona bakalım:

Sünnilere göre : İslam inancına göre kâfir, küfür işleyendir, küfür ise geleneksel Sünnilikte İslam amentüsünü oluşturan, imanın altı şartını kabul etmemek, inanmamak veya küçük veya hakir görmek gibi eylemlere verilen addır.

TDK eş anlamlı sözlük :"Tanrı'nın varlığını ve birliğini inkâr eden kimse."

Türk edebiyatı sözlük: Kâfir: Tanrının varlığına ve birliğine inanmayan (Ar. küfr’den). Kavram olarak, Kur’an’daki anlamıyla, tanrısız ve dinsiz kişileri niteler. Dolayısıyla Tanrının varlığını ve birliğini kabullenen herhangi bir dine bağlı bir kimse kâfir sözüyle nitelenemez.

Dolayısı ile Sünni tanımı dışarısında ben yada Aleviler kafir olmuyoruz.
belli. Kuran'a göre Allah'a inanmak sizi MÜMİN yapmaz.
Peki şimdi Mümin kelimesine bakalım.
Vikipedi:Mümin (mü'min) (Arapça المؤمن), iman eden veya güvenen anlamında Arapçadan Türkçeye geçmiş bir kelimedir.

TDK uyumlu güncel sözlük : Mümin:"İnanan, inançlı, imanlı, mutekit"
Kilit kelime MÜMİN. Mümin olmak için de,
Şimdi Mümin kelimesine bakalım.
Vikipedi: Mümin (mü'min) (Arapça المؤمن), iman eden veya güvenen anlamında Arapçadan Türkçeye geçmiş bir kelimedir.

TDK uyumlu güncel sözlük : Mümin:"İnanan, inançlı, imanlı, mutekit"

İslam ansiklopedisi:
Sözlükte “güven içinde bulunmak, korkusuz olmak” anlamındaki emn (emân, emânet) kökünün “if‘âl” kalıbından türeyen mü’min kelimesi “inanıp tasdik eden; başkalarının güvenli olmasını sağlayan, vaadine güvenilen” mânalarına gelir. Kelimenin esmâ-i hüsnâdan biri olarak içerdiği mâna da bu çerçevededir.

Mü’min ismi, “Allah’ın kendi birliğine şehadet etmesi” anlamında zâtî, diğer kullanılışlarında ise fiilî sıfatlar grubu içinde yer alır ve “iyilik eden, vaadini yerine getiren” mânasındaki ber, “kâinatın bütün işlerini gözetip yöneten” anlamındaki müheymin isimleriyle anlam yakınlığı içinde bulunur.

İsa'nın(müslümanlara göre Muhammed) Allah'ın elçisi olduğunu kabul etmeniz gerek.
Kesinlikle evet. Hz Adem'den Hz. Muhammed'e kadar gelen tüm elçiler aynı dini tebliğ etmişlerdir.


Diyanet meali favorimdir. 😃
Arapça bildiğim için, sizin gibi bakmıyorum bu konulara.!
Tamam süper. O zaman yukarıdaki verdiğim tanımları daha iyi anlarsınız.
Sıradan bir mümin ama o bir alevi, hem de ahlaksız bir ateiste tefsir dersi veriyor.😃

İsra 33'ü senin gib anlayayım, peki.
Haklı sebep ne?
Hocam ilgili ayet ve tarihsel tespiti dikkatinize sunuyorum.

33.
Ve yine sakın, haklı bir gerekçeye dayanmaksızın, (38) Allah'ın dokunulmaz kıldığı cana kıymayın. Bu konuda, haksız yere öldürülen kimsenin velisine [adil bir karşılıkta bulunma] yetkisi (39) tanımışızdır; ama hal böyle de olsa, bu kişi [karşılıkta] bire bir sınırını sakın aşmasın. (40) [Maktule gelince,] o, şüphesiz, [Allah tarafından] yardıma layık görülmüştür! (41)

38 - Yani, kazâî (hukukî) bir yargı, haklı sebeplere dayanan bir savaş (2:190 ve ilgili 167. not), yahut nefsi müdafaa gibi gerekçelere dayanmadıkça.

39 - Bu ifade haksız yere adam öldürmenin cezasına, yani kısâs ("adil karşılık") denen, 2:178'de ve ilgili notlarda açıklanan cezaya işaret etmektedir. Yukarıdaki anlam örgüsü içinde velî ("hâmî/koruyucu" yahut "[birinin] haklarını savunan") terimi çoğunlukla maktulün yasal varisi yahut yakın akraba anlamınadır; bununla birlikte Zemahşerî yasal yönetimin de (sultân) bu terimin kapsamına girdiğini belirtir ki bu açıklama, kuşkusuz, yönetimin toplumun tüm üyelerinin tabii "koruyucusu" olduğu fikrine dayanmaktadır. Kutile mazlûmen ("haksız yere öldürülme") ifadesine gelince, açıktır ki bu yalnızca taammüden işlenen cinayete işaret etmektedir; çünkü zulm kavramı Kur'an'da kazara yahut bilmeden işlenen hatalar için değil, özellikle, bilerek işlenen haksızlıklar için kullanılır.

40 - Böylece, maktulün haklarını savunacak olan kimse, (bu durumda, kazâî merci) ölüm cezasını gerçek katil ya da katillerden başkasına uygulamak konusunda yetkisiz kılınmakla kalmıyor, fakat aynı zamanda, durumu elverirse, hafifletici sebep ve şartları gözönünde bulundurarak ölüm cezasından büsbütün sarf-ı nazar etmeye mecbur kılınıyor.

41 - Yani, onun kazâî yargılama yoluyla hem bu dünyada katilinden öcü alınmış oluyor; hem de Allah'ın haksız yere öldürülen kimselere öte dünyada bahşedeceği özel nimete yahut rahmete kavuşuyor (Râzî). Bununla birlikte, bazı müfessirler buradaki "o" zamirinin maktulün haklarını koruyan kimseyle, yani yasal varisiyle ya da yakın akrabasıyla ilgili olduğunu söyleyerek yukarıdaki ibareyi "kendisi kısas yasasıyla yeterince desteklenmiştir, o halde artık denklik ölçüsünü aşan bir cezalandırmanın peşine düşmesin" şeklinde açıklamaktadırlar.
 

Knightwalker

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
3,348
Tepki puanı
775
Düşünce
Tarihselci
Yani ayeti şöyle anla; Haklı bir sebep oldukça, Allah’ın dokunulmaz kıldığı cana kıyabilirsiniz.
Evet savaş şartları, mevsi müdaafa gibi algılayabilirsin.
Senin öldürmemeye dair önümüze koyduğun ayet, aslında öldürmenin nasıl yapılacağını tarif ediyor.😃
Hocam hep ne diyoruz? Tarihsel okuma. Şartlar ne? karakterler kim. Belgesel gibi izlemek lazım.
Kehf suresinden çok bahsettik. Papağan gibi aynı şeyleri tekrarlamaya gerek yok.
Kehf suresinde anlatılan şeyi anlamak için azıcık IQ, azıcık kurgu yapabilme becerisi, azıcıkta dürüstlük lazım. Anlamak gerçekten mesele. Anlayıncaya kadar bu sureyi okumaya devam edebilirsiniz. Tevbe suresi de iyidir, onu da anlayıncaya kadar okuyun.😉
Hocam bahsettiğiniz tüm ayetleri forumda defalarca tartıştık. Artık bir yerden sonra herkes anlamak / anlamamak / anlamak istememek özgürlüğü çerçevesinde kanaat getirebilir tabiki.
 

Ahlaksız

lll ☆
Yazar
Mesajlar
2,377
Tepki puanı
2,262
Düşünce
Ateist
@siradan1mumin burada gülecek olan benim, sen değil. Bu siteye gelip, din/dogma pazarlamasını ateistlere yapan sensin ve haliyle komik olan da sensin. 😃
Döndün dolaştın, nefsi müdafaa'ya geldin. Yapacağınız bu zaten.
İsra suresi. Surenin ismi İsra'ya dikkat et. İsrail'in İSRA'sı olmasın bu.!
33.ayete kadar oku gel bakalım. Kimden bahsediyor sure?
Musa ve İsrailoğullarından.!
Surenin adı neydi? İSRA.!
Burada bir uyum var mı? Var.
31.ayete gel. Ayette diyor ki; ÇOCUKLARINIZI ÖLDÜRMEYİN.
Çocukları demiyor, çocuklarınızı. Kimin çocukları bunlar? Tabi ki surenin başında bahsedilen Musa ve kavmi İsrailoğullarının çocukları.
32'de de zina etmeyin diyor. Yani yahudilerin karılarına atlamayın diyor. Zina dediğin şey, aynı topluluk içinde olur.
Şimdi 33'ü oku işte.
Yahudilere 31.ayette çocuklarınızı öldürmeyin, 32.ayette zina etmeyin dendikten sonra, öldürmeyin deniyor. Kimi öldürmeyeceğiz? Yahudileri.

@Knightwalker şaka mı yapıyorsun? Sözlüklerden kafir/mümin kavramlarını kopyalamakta neyin nesi?! Burası üniversite canım, ilkokul değil. Kafir nedir, mümin nedir, onu mu tartışacağız burada?!

Bilmiyorsan bunları, öğrenip öyle gelmen lazım. Sana burada tüm islami kavramları açıklayamayız.
Söylemek istediklerimi anlamak istiyorsan, Toshihiko izutsu oku bari. Kuran'da tanrı ve insan kitabını oku.
Öyle sözlüklerle olmaz bu işler.!
Tekrar ediyorum.
Kuran'daki temel mesele, MÜMİN ve KAFİR ayrımıdır.
Kuran inanan ve inanmayanların kimler olduğunu anlatır. Bunu kıssalarla yapar, peygamberlerle yapar. Kuran'ın tek derdi budur. Bunu hem İzutsu'nun sözlerine bağlıyorum, hem de kendim arapçasından kontrol ederek Kuran'ın Türkçesini okuduğum için biliyorum.
Kuran baştan sona, hep şöyle;
İbrahim inandı, şunu yaptı.
Nuh'un karısı inanmadı, bunu yaptı.
Firavun inanmadı, şunu yaptı.
Yunus inandı, bunu yaptı.
..vb
İnanırsan huri, inanmazsan zakkum işte.😃
Yalnız Allah merhametli değil mi? Sonuçta aç bırakmıyacak bizi, zakkum da olsa, karnımız doyacak, buna da şükür.😀😃😄😁😆😅
 

siradan1mumin

Deneyimli
Mesajlar
993
Tepki puanı
212
Düşünce
Tarihselci
@siradan1mumin burada gülecek olan benim, sen değil. Bu siteye gelip, din/dogma pazarlamasını ateistlere yapan sensin ve haliyle komik olan da sensin. 😃
Döndün dolaştın, nefsi müdafaa'ya geldin. Yapacağınız bu zaten.
İsra suresi. Surenin ismi İsra'ya dikkat et. İsrail'in İSRA'sı olmasın bu.!
33.ayete kadar oku gel bakalım. Kimden bahsediyor sure?
Musa ve İsrailoğullarından.!
Surenin adı neydi? İSRA.!
Burada bir uyum var mı? Var.
31.ayete gel. Ayette diyor ki; ÇOCUKLARINIZI ÖLDÜRMEYİN.
Çocukları demiyor, çocuklarınızı. Kimin çocukları bunlar? Tabi ki surenin başında bahsedilen Musa ve kavmi İsrailoğullarının çocukları.
32'de de zina etmeyin diyor. Yani yahudilerin karılarına atlamayın diyor. Zina dediğin şey, aynı topluluk içinde olur.
Şimdi 33'ü oku işte.
Yahudilere 31.ayette çocuklarınızı öldürmeyin, 32.ayette zina etmeyin dendikten sonra, öldürmeyin deniyor. Kimi öldürmeyeceğiz? Yahudileri.
Hocam, ayete önce inananları ilgilendiriyor dedin, şimdi de İsrailoğulları diyorsun. Bir karar ver hangisi. Bağlamın ırzına geçmişsin resmen pes doğrusu. Tamam hadi senin dediğin gibi kabul edelim, hadi İsra suresi başlı başlına İsrailoğullarını ilgilendirsin. O zaman bu ayete ne diyeceksin.

Enam 151: De ki: Gelin, rabbinizin size neleri haram kıldığını okuyayım: O’na hiçbir şeyi ortak koşmayın. Anne babaya iyilik edin. Fakirlik korkusuyla çocuklarınızı öldürmeyin; biz, sizin de onların da rızkını veririz. Kötülüklerin açığına da gizlisine de yaklaşmayın. Haklı bir sebep olmadıkça Allah’ın yasakladığı cana kıymayın. İşte bunları Allah size emretti; umulur ki düşünüp anlarsınız.

Enam suresi? Buda mı İsrailoğullarını ilgilendiriyor?
 
Yazan tarafından düzenlendi:

Ahlaksız

lll ☆
Yazar
Mesajlar
2,377
Tepki puanı
2,262
Düşünce
Ateist
Hocam, ayete önce inanları ilgilendiriyor dedin, şimdi de İsrailoğulları diyorsun. Bir karar ver hangisi. Bağlamın ırzına geçmişsin resmen pes doğrusu. Tamam hadi senin dediğin gibi kabul edelim, hadi İsra suresi başlı başlına İsrailoğullarını ilgilendirsin. O zaman bu ayete ne diyceksin.

Enam 151: De ki: Gelin, rabbinizin size neleri haram kıldığını okuyayım: O’na hiçbir şeyi ortak koşmayın. Anne babaya iyilik edin. Fakirlik korkusuyla çocuklarınızı öldürmeyin; biz, sizin de onların da rızkını veririz. Kötülüklerin açığına da gizlisine de yaklaşmayın. Haklı bir sebep olmadıkça Allah’ın yasakladığı cana kıymayın. İşte bunları Allah size emretti; umulur ki düşünüp anlarsınız.

Enam suresi? Buda mı İsrailoğullarını ilgilendiriyor?
Arapları mı ilgilendiriyor?
''Ey Muhammed ve Muhammed'in sahabesi ve ehli beyt, haklı sebep olmadıkça Allah'ın yasakladığı cana kıymayın'' diye bir ayet mi var?!

Nisa 31,32, 33 örneğimdeki gibi, dikkatli olursan, sana empoze edilenden farklı bir şey anlarsın.

Ateistleri/agnostikleri/budistleri/panenteistleri öldürmeyin diye bir ayet mi var?
Kim kimi öldürmeyecek, bunu anlamak için Kuran'ı komple anlayarak, anlamaya çalışarak okumak lazım.
Sorun şu; senin derdi anlamak mı?
Bence değil. Senin derdin eğlenmek.!
 

Knightwalker

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
3,348
Tepki puanı
775
Düşünce
Tarihselci
@Knightwalker şaka mı yapıyorsun? Sözlüklerden kafir/mümin kavramlarını kopyalamakta neyin nesi?! Burası üniversite canım, ilkokul değil. Kafir nedir, mümin nedir, onu mu tartışacağız burada?!
Üstadım tam tersine siz gelenekçi sünni islama göre bir tanımı bana ithaf ettiğiniz için bende sizi Epistemoloji bilimi ile öyle olmadığını ispat ettim.
Bilmiyorsan bunları, öğrenip öyle gelmen lazım. Sana burada tüm islami kavramları açıklayamayız.
Hocam ben sana kaynak ile ispat ettim. Sünnmi kafası dışında bana kafir diyosan bunu sen ispat edeceksin. İddia 'nın sahibi sensin.
Söylemek istediklerimi anlamak istiyorsan, Toshihiko izutsu oku bari. Kuran'da tanrı ve insan kitabını oku.
Benim de şimdi sana 6 tane kitap refere etmem neyi değiştirecek? Çözüm?
Öyle sözlüklerle olmaz bu işler.!
Filoloji / Epistemoloji / Etimoloji metodolojiniz için kullandığınız araç nedir ? Doğru bilgiye nasıl ulaşıyorsunuz? Hadislerden mi?
Tekrar ediyorum.
Kuran'daki temel mesele, MÜMİN ve KAFİR ayrımıdır.
Senin bu terimine inanmayan , kafir ilan edilen bir sürü ilahiyatçı, cemaat var, insan var. İddia ediyorum Tekfir mezheplerin sorunudur. Kur'an'ın değil.
Kuran inanan ve inanmayanların kimler olduğunu anlatır. Bunu kıssalarla yapar, peygamberlerle yapar. Kuran'ın tek derdi budur. hem de kendim arapçasından kontrol ederek Kuran'ın Türkçesini okuduğum için biliyorum.
Sana göre Aleviler, Caferiler, Sufiler Kafirmidir? Mümin mi?
 

Son konular

Üst