Kuş (طائر/tair) ve İsra 13

Boyla Kutlug

Üye
Mesajlar
79
Tepki puanı
110
Düşünce
Ateist
İlahiyat erbabı isra 13 ayetindeki taire-hu (onun-kuşu) kelimesini içeren tümceyi, "Her insanın amelini boynuna yükledik veya boynuna taktık, boynuna doladık" minvalinde çevirmişlerdir. Arapça'da kuş طائر tair kelimesinin ebced değeri 211'dir. Tair'in çoğulu tayr طَيْر kuşlar demektir.

Çoğul kuşların en meşhuru olarak, bakara 260'da İbrahim'in dirilttiği 4 kuş (erbeaten min et tayri أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ) gösterilebilir. Oradaki 4 kuş ve buradaki kuş, aynı cinstir.

İsra 13 : Her insanın amelini (taire-hu, onun-kuşu) boynuna yükledik. Kıyamet günü kendisine, açılmış olarak karşılaşacağı bir kitap çıkaracağız.

İsra 13'de amel kelimesi yoktur, Taire-hu vardır, Onun kuşu anlamına geliyor. Peki ilahiyat erbabının, taire-hu, onun-kuşu kelimesini onun ameli anlamında çevirmelerindeki amaç ne? Sebebini kısmi alıntılarla açıklamaya çalışacağım. isra 13;

1. külle insanin : her insanın
2. elzemna-hu : onu bağladık, astık
3. taire-hu : onun kuşu, onun ameli
4. fi unukı-hi : onun boynuna

Tairi-hu "onun kuşu" çevirisini yaparken bazı mealciler kuş tabirini kullanmışlardır. Peki niçin insanın ölümünde, insanın kıyametinde, yargılanmasıyla ilgili kuştan bahsedilmektedir? İşte bunun sebebi, eski Mısır inancında, ölümünden sonra insan ruhunun, ağzından kuş şeklinde çıkmasıdır. Eski Mısırlılara göre ölümden sonra ruh, ölenin ağızdan kuş şeklinde çıkardı ve eski Mısırlıların kuş başlı katip tanrısı Thoth, ölen kişiyle, ölümünün sonrasında doğrudan ilgilenirdi. Kuş başlı katip Tanrı Thoth, elinde bir kalemle herşeyi parşömenlere yazar şekilde, Eski Mısırlıların çizimlerinde ibiş kuşu başıyla resmedilmiştir. Katip tanrı Thoth, ölen kişinin kalbinin teraziye koyulması sırasında orada yer alarak yaşananları kayda geçirirdi. Thot her gece yolculuk yapardı. Güneş tanrısı Ra, her gece Duat'a (öbür dünya) geçmek için bir saltanat kayığı ile yolculuğa çıkardı. Thot’un eşi olan Tanrıça Maat, kaosa karşı düzenin sağlayıcısı olarak kayığın gideceği yolu belirlerdi. Gece ve gündüz şeklinde devam eden bu yolculukta eşi Maat gibi Thoth’da Ra’nın kayığında yer alırdı.

Kuş başlı Tanrı Thoth’un gece ve gündüzle bağlantısına değindikten sonra isra 12'ye bakalım; "Geceyi ve gündüzü 2 alamet yaptık. Yılların sayısını ve hesabını bilesiniz diye gece alametini giderip gündüz alametini aydınlatıcı kıldık".

Tanrı Thoth’un ölülerin yargılanışıyla ilgili bağlantısına gelelim. Eski Mısır metinlerine göre, her ölü için geçerli olacak bir tartılma olayı vardı ve bu Tanrıça Maat’ın Hakikat salonu denilen salonunda gerçekleşirdi. Tanrı Anubis mahşer günü ruhu terazide tartan tanrıydı. Terazisinde ölünün ruhunu temsil eden kalbi ile Adaletin tanrıçası Maat'ın tüyünü tartar, iyi birinin kalbi, Maat'ın tüyüne karşı hafif gelir ve ölünün ruhunu gökyüzüne bir daha doğması için gönderirdi. Eğer kötülük yapmış biri ise Maat'ın tüyü hafif gelir, ölünün ruhunu temsil eden kalp ağır gelir ve o kişinin ruhu yeraltı ülkesine yılanlara gönderilirdi. Bu da sonsuz azap demekti.

Gods of Egypt Mısır Tanrıları filminde, Hakikat salonunda Anubis'in ölen kişilerin ruhları ile Maat'ın Tüy'ünü tartması azıcık da olsa sahnelenmiştir.

Tartılma ve yargılanma sahnesini gösteren Mısır çizimlerinde Tanrı Thoth, elindeki kalemi ve kağıdıyla olup bitenleri kayda geçirir bir vaziyette gösterilirdi. Eski Mısırlılara göre ölümden sonra ruh ağızdan bir kuş şeklinde çıkardı. Bunun için çakal başlı Tanrı Anubis, elindeki aletle ölünün ağzını açar, bu sayede ölünün ruhu rahatça gidip gelirdi. İnsan başlı bir kuş olarak takdim edilen Ba (ruh) sayesinde ölü aynı zamanda sonsuz boşlukta serbestçe yer değiştirebilirdi. ahitete giden ruhun yani Ba’nın bazı törenler sayesinde geri geleceği düşünüldüğünden ölünün uzuvları tekrar hareket kabiliyeti kazansınlar diye, mezara koymadan evvel rahip ölünün ağzını açardı. Yukardaki terazi resminde göründüğü gibi ölen kişinin yargılanmasıyla ilgili çizimlerde Ba da Thoth gibi orada bulunurdu.

Thoth’un Ra’nın kayığında yapmış olduğu yolculuk gibi Ba’nın anlatımlarında da gece-gündüz dönüşümüne değinilmektedir. Antik Mısır cenazelerinde okunan metinleri içeren ve Günden Dışarı Giden (Ra nu pert em hru) adlı kitaptaki temel kavramlara ilişkin şu bilgiler verilmektedir: Güne çıkmak : ölü için amaç gündür, çünkü gece düşmandır, bu nedenle Ba gündüz güneşini takip ederek onun ışığında yaşamakta, isteği her şekle girerek doğudan batıya yol almaktadır; burada önemli olan her gün yeni bir doğum ve yeniden canlanmanın vurgulanmasıdır. Gece ise Ba, batıdan doğuya alt dünyayı kat etmektedir. Eski Mısır lisanında mnj harfleri yani ölmek, ölümsüzlük kıyısına çıkmak ile aynı vurgulamayı vermekteydi. Eski Mısır'da hayat, öbür dünyada da devam ettiğine göre, günden çıkmak yalnız bu dünya sınırları içinde yaşama mecburiyetinden kurtulmayı ve yaşamı, artık zaman ve mekan sınır olmayan bir varlıkta sürdürmeyi belirtiyordu. Thot'u anlatırken söylediğim gibi Eski Mısırlılara göre ölen kişinin yargılanması öbür tarafta kurulacak olan bir terazi aracılığıyla yapılacak ve ölen kişinin kalbi 42 öğüdü bulunan Adalet Tanrıçası Maat’ın tüyü ile tartılacaktı.

İsra 14: Kim dalalette ise sorumluluğu kendi üzerinde olarak dalalette kalır. Ağırlık taşıyan bir kimse, bir başkasının ağırlığını taşımaz. Ayette terazinin kefesine konacakmış gibi ağırlıklardan bahsedilmektedir. Ölüm sonrası bir terazinin kurulacağı ise Kuran’daki diğer ayetlerde açıkça geçer. Örneğin Enbiya 47'de Kıyamet günü için adalet terazileri kuracağız ifadesi.
İsra 13-15 ayetlerini eski Mısır’ın Tanrı Thoth ve Ba (ruh) inancı üzerinden ele aldığımızda; gece ve gündüz, kuş - ölüm - kitap - terazi - ağırlık gibi kavramlar ile aslında benzer şeylerin anlatıldığını söyleyebiliriz. Böylelikle İsra 13 ayetinde niçin bir kuştan bahsedildiği daha iyi anlaşılır olmaktadır.

Kaynakça;
blogspot Hakikatbununneresinde
forum Ateistplatform Engse Hohol
forum Turandursun Yıldıztozu
 
Moderatör tarafından düzenlendi:

Mete Turan

☆☆☆☆☆
Yönetici
Mesajlar
1,766
Tepki puanı
1,030
Düşünce
Agnostik
Zaten kuranda ve islamda başka öğretilerden kopyala yapıştır olayı çok var. Bunlardan işlerine gelmeyen olunca ya anlamı değiştiriyorlar buradaki gibi ya da başka bir kılıf buluyorlar.
 
Yazarı tarafından düzenlendi:

Boyla Kutlug

Üye
Mesajlar
79
Tepki puanı
110
Düşünce
Ateist
Her insanın kıyamet sonrası açılacak amel defteri, kuş ile tarif edilmesinin islami bir açıklaması da yok. Yani gayet rahat bir şekilde her insanın amelini boynuna doladık diyebilecekken dememiş, amel yerine kuş demiş. İşte bu deyiş nereden baksak tuhaf bir durum. Kökeni ile bağdaştırıldığında tuhaflığı ancak gidiyor ve yalın gerçekliğin doğruluğu kalıyor geride. Tıpkı, imkansız olanları elediğinizde, geride kalan tekşey, her ne kadar olanaksız gibi görünse bile o, gerçeğin ta kendisidir sözünde olduğu gibi, islamda açıklaması yok.
 
Moderatör tarafından düzenlendi:

Nusret

Üye
Mesajlar
46
Tepki puanı
18
Düşünce
Sünni
Bu kadar cümle sarf etmeden keşke biraz arastirmanizi gerçekçi yapıp taa eski mısır a gitmeden hallederdik. Yani siz taa eski mısır dinlerine inanıp delil getirebiliyorsunuz ama nedense kur anda çelişki aramaktasiniz. Peki sizdeki çelişkiler ne olacak !

İsra suresinde geçen kelime kuş demek değil ,, önceki ayette kuş dediler burada da o zaman kuş manasına gelir derseniz siz türkçeyi de katledersiniz... Türkçe de aynı kelimeyi 10-15 farklı manada konusabilirken siz ayette bir kelimeye onca hurafe uydurmussunuz bravo.. aynı şekilde ıngilizce bir kelimelerde de aynı şey geçerli. Siz bir kelime ezberlersiniz onu gördüğünüz her yerde aynı manayı vermek istersiniz ama o cümlenin gidişine göre mana vermeniz gerekmektedir doğru mu? O zaman ingilizce dilinde de mi hata var ? Yani aynı kelime her dilde başka manalara gelirken neden kur anda buna takılıp kaldınız ? Sizinki meyve yemek değil ağaç taslamak...

Öncelikle o kelimenin asıl manası uçan ,giden vb. demek. Şimdi önceki mealde uçan giden kuştan başkası olamazdı .. ancak bu ayette uçup giden ne olabilir ? İnsanın işlediği ve aman boşver dediği, önemsemediği uçup gittini sandığı amelleri için Allah diyor ki biz onları sizin boynunuza astik kıyamet günü amel defterinizi boynunuzda kendi hesabınızı göreceksiniz..

Yani bu ıncil ,tevrat değil bunda çelişki aramak dana altında buzağı aramak gibidir..

Umarım aciklayabildim..
 

Ra's Al Ghul

☆☆☆
Üye
Mesajlar
1,338
Tepki puanı
118
Düşünce
Sünni
Bu kadar cümle sarf etmeden keşke biraz arastirmanizi gerçekçi yapıp taa eski mısır a gitmeden hallederdik. Yani siz taa eski mısır dinlerine inanıp delil getirebiliyorsunuz ama nedense kur anda çelişki aramaktasiniz. Peki sizdeki çelişkiler ne olacak !

İsra suresinde geçen kelime kuş demek değil ,, önceki ayette kuş dediler burada da o zaman kuş manasına gelir derseniz siz türkçeyi de katledersiniz... Türkçe de aynı kelimeyi 10-15 farklı manada konusabilirken siz ayette bir kelimeye onca hurafe uydurmussunuz bravo.. aynı şekilde ıngilizce bir kelimelerde de aynı şey geçerli. Siz bir kelime ezberlersiniz onu gördüğünüz her yerde aynı manayı vermek istersiniz ama o cümlenin gidişine göre mana vermeniz gerekmektedir doğru mu? O zaman ingilizce dilinde de mi hata var ? Yani aynı kelime her dilde başka manalara gelirken neden kur anda buna takılıp kaldınız ? Sizinki meyve yemek değil ağaç taslamak...

Öncelikle o kelimenin asıl manası uçan ,giden vb. demek. Şimdi önceki mealde uçan giden kuştan başkası olamazdı .. ancak bu ayette uçup giden ne olabilir ? İnsanın işlediği ve aman boşver dediği, önemsemediği uçup gittini sandığı amelleri için Allah diyor ki biz onları sizin boynunuza astik kıyamet günü amel defterinizi boynunuzda kendi hesabınızı göreceksiniz..

Yani bu ıncil ,tevrat değil bunda çelişki aramak dana altında buzağı aramak gibidir..

Umarım aciklayabildim..
Allah razı olsun.
 

Tumudurere

Üye
Mesajlar
23
Tepki puanı
19
Düşünce
Ateist
izle
talih kuşu göklerden gelen ilahi karara bağlanmış anlaşılan. bana hiç talih kuşu konmadı ama 9 Ekim 2018 tarihli milli piyango çekilişinde ilginç bir şey oldu. talih kuşunun tekrarlanan numarası ikinci kez 6 geldi. göklerden gelen bir karar varki ısrarla 6 geliyor dedim izlerken. çekiliş komiseri "henüz butona basmadım" diyor ve manken 6 numarayı camekan'a geri koyuyor ve çekiliş tekrarlanıyor ama ne hikmetse yine 6 numarası peydah oluyor! Bence gerçek piyango talihlileri atanırken butona filan hiç basılmıyor zaten.
 
Üst