Soru Panteizmde tanrı (evren) bilinçli midir?

M.T.91

Çaylak
Mesajlar
7
Tepki puanı
1
Düşünce
Bağımsız
Merhaba. Panteizmde tanrı yani evren bilinçli midir? Varlıklardan haberdar mıdır? Eğer tanrı bilinçsizse, bu durumda panteizmin ateizmden farkı yok anlamı çıkmaz mı? Evrene ha tanrı demişsin ha dememişsin ne fark edecek?
 

FİLEozof

ll ☆☆☆☆☆
Genel Kurul Üyesi
Mesajlar
3,714
Tepki puanı
2,020
Düşünce
Panteist
Bilinçsizdir. Panteizm, üzeri soslu ateizmdir. Evrenin evrimine inanılır. Evren kendi kendini eviren ve iç etkileşimleri olan bir varlıktır.

Peki neden evrenden başka bilinçli bir varlık yok?

Zeki bir varlığın olması için zeki bir varlık zorunludur diyeceksek “O varlığın nedeni ne?” deriz. İlk sebep demek hiç de tatmin edici değil. Bu sefer kendi koyduğumuz zorunluluk ilkesini ihlal etmiş oluruz.
 
Yazan tarafından düzenlendi:

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
286
Tepki puanı
238
Düşünce
Agnostik
Merhaba. Panteizmde tanrı yani evren bilinçli midir? Varlıklardan haberdar mıdır? Eğer tanrı bilinçsizse, bu durumda panteizmin ateizmden farkı yok anlamı çıkmaz mı? Evrene ha tanrı demişsin ha dememişsin ne fark edecek?
Bildiğim kadarıyla herhangi bir sıfatı yani kişisel özelliği yok ki teizm den mantıklı olan tarafı bu. Allah merhametlidir sözü Allahı sınırlar, merhametsiz olamaz, ki merhamet kavramını da kendisi yaratmıştır ve bu onun nefis sahibi olduğunu yani kendi kişisel özelliklerini seçen, istediğini yapan bir tanrı yapar. Bir şey yaratırsa nedensiz yaratır çünkü hiçbirşeye ihtiyacı olmayan bir tanrının bir şey yaratmasının sebebi anlaşılamaz. Bu yüzden panteizm daha mantıklı ama panteizm "tesadüf" anlayışına bir cevap ise bu evreni(tanrı) de nefis sahibi kişisel özellikleri olan bir tanrı yapar yani kendi içinde çelişkiye düşer.
 
Yazan tarafından düzenlendi:

Entropyy

lll ☆☆☆☆☆
Genel Kurul Üyesi
Mesajlar
3,889
Tepki puanı
3,091
Düşünce
Ateist
Bilinçsizdir. Panteizm, üzeri soslu ateizmdir. Evrenin evrimine inanılır. Evren kendi kendini eviren ve iç etkileşimleri olan bir varlıktır.

Peki neden evrenden başka bilinçli bir varlık yok?

Zeki bir varlığın olması için zeki bir varlık zorunludur diyeceksek “O varlığın nedeni ne?” deriz. İlk sebep demek hiç de tatmin edici değil. Bu sefer kendi koyduğumuz zorunluluk ilkesini ihlal etmiş oluruz.

Cansız ve bilinçsiz atomlar, nasıl oluyorda bizim gibi canlı ve bilinçli bir varlığı ortaya çıkarıyor @FİLEozof efendi. :)
 

bilgelikyolunda

ll ☆
Yazar
Mesajlar
16,275
Tepki puanı
1,325
Düşünce
Sünni
Zeki bir varlığın olması için zeki bir varlık zorunludur diyeceksek
Böyle diyen var mı bilmiyorum ama biz böyle demiyoruz.

Sonradan olan her şeyin bir sebebi olmalı diyoruz.

Kendisini etkileyecek başka hiçbir şey yoksa iradesiz varlıklarda bir değişim olmaz diyoruz.

Ancak iradeli bir varlık başka hiçbir sebep yoksa bir değişime sebep olabilir diyoruz.
Allah merhametlidir sözü Allahı sınırlar
Allah merhametli olmak zorunda değildir ama O merhametli olmayı tercih buyurmuştur. Böyle bildirdiği için merhametlidir diyoruz, merhametli olmak zorunda olduğu için değil.
istediğini yapan bir tanrı yapar.
Bunun nesi yanlış veya mantıksız?
hiçbirşeye ihtiyacı olmayan bir tanrının bir şey yaratmasının sebebi anlaşılamaz.
Sadece yaratmayı tercih buyurmuştur. Yaratmamayı tercih buyursaydı yaratmazdı. Yaratmak zorunda değildir.
 

Retrospective

lll ☆☆☆
Geliştirici
Mesajlar
5,679
Tepki puanı
4,710
Düşünce
Ateist
Böyle diyen var mı bilmiyorum ama biz böyle demiyoruz.

Sonradan olan her şeyin bir sebebi olmalı diyoruz.

Kendisini etkileyecek başka hiçbir şey yoksa iradesiz varlıklarda bir değişim olmaz diyoruz.

Ancak iradeli bir varlık başka hiçbir sebep yoksa bir değişime sebep olabilir diyoruz.

Allah merhametli olmak zorunda değildir ama O merhametli olmayı tercih buyurmuştur. Böyle bildirdiği için merhametlidir diyoruz, merhametli olmak zorunda olduğu için değil.

Bunun nesi yanlış veya mantıksız?

Sadece yaratmayı tercih buyurmuştur. Yaratmamayı tercih buyursaydı yaratmazdı. Yaratmak zorunda değildir.
Tercih buyurmak?
 

TENTEN

☆☆☆☆
Deneyimli
Mesajlar
1,151
Tepki puanı
890
Düşünce
Panteist
Merhaba. Panteizmde tanrı yani evren bilinçli midir? Varlıklardan haberdar mıdır? Eğer tanrı bilinçsizse, bu durumda panteizmin ateizmden farkı yok anlamı çıkmaz mı? Evrene ha tanrı demişsin ha dememişsin ne fark edecek?
İdealistik panteizmde bilinç vardır.
Pan ile kastedilen tanrı ruhdur.

Naturalistik panteizmde bilinç yoktur.
Pan ile kastedilen tanrı doğadır.
 

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
286
Tepki puanı
238
Düşünce
Agnostik
Böyle diyen var mı bilmiyorum ama biz böyle demiyoruz.

Sonradan olan her şeyin bir sebebi olmalı diyoruz.

Kendisini etkileyecek başka hiçbir şey yoksa iradesiz varlıklarda bir değişim olmaz diyoruz.

Ancak iradeli bir varlık başka hiçbir sebep yoksa bir değişime sebep olabilir diyoruz.

Allah merhametli olmak zorunda değildir ama O merhametli olmayı tercih buyurmuştur. Böyle bildirdiği için merhametlidir diyoruz, merhametli olmak zorunda olduğu için değil.

Bunun nesi yanlış veya mantıksız?

Sadece yaratmayı tercih buyurmuştur. Yaratmamayı tercih buyursaydı yaratmazdı. Yaratmak zorunda değildir.
Allah ın nefis sahibi olduğunu kabul ediyor musun?
 

DemoKratos

Vl ☆☆
Genel Kurul Üyesi
Mesajlar
8,436
Çözümler
1
Tepki puanı
5,555
Düşünce
Ateist
Evren bilinçlidir. Çünkü bilinç içeriyor. Nasıl oluyor, örneğin sizin bedeniniz bilinçli mi? Hayır. Beyni çıkarın, bilinçsiz olur. Bilinç beyninizde. Beyniniz vücudunuzu bilinçli yapıyor. Evrende de bilinçli varlıklar olması, evreni bilinçli yapar.

Faraza evrendeki tek bilinçli varlık biz olalım. Dünya yok olursa evren bilincini kaybeder. Yok eğer tek bilinçli varlık biz değilsek bir beyin hücresi ölmüş gibi olur sadece, evrenin bilincine bir zarar gelmez.
 

unacceptable

ll ☆☆☆☆
Yazar
Mesajlar
4,720
Çözümler
2
Tepki puanı
2,391
Düşünce
Panteist
Evren bilinçlidir. Çünkü bilinç içeriyor. Nasıl oluyor, örneğin sizin bedeniniz bilinçli mi? Hayır. Beyni çıkarın, bilinçsiz olur. Bilinç beyninizde. Beyniniz vücudunuzu bilinçli yapıyor. Evrende de bilinçli varlıklar olması, evreni bilinçli yapar.

Faraza evrendeki tek bilinçli varlık biz olalım. Dünya yok olursa evren bilincini kaybeder. Yok eğer tek bilinçli varlık biz değilsek bir beyin hücresi ölmüş gibi olur sadece, evrenin bilincine bir zarar gelmez.
Peki bilinç nerde ortaya çıktı? Önemli olan bu. Bilincin ne olduğunu bilmiyoruz daha. Bu sebeple evren bilinçli demek büyük bir iddiadır. Hee olabilir mi? Evet, ancak kanıt gerekir. Bilincin gizemini çözmek lazım önce. Çünkü bilinç bakterilerde bile olabilir.
 

GandalfThePink

Deneyimli
Mesajlar
286
Tepki puanı
238
Düşünce
Agnostik
merhametli olmayı tercih buyurmuştur.
Bu söz Allah'ın nefis sahibi olduğunu göstermez mi? Sonuçta merhametli olmayı kendi seçmiş ama seçmeyedebilirdi. Seçtiğine göre ve seçme gibi bir zorunluluğu olmadığına göre kendi istekleri, arzuları olduğunu yani bir nefsinin oduğunu anlarım ben.

Allah neden yokluk yerine varlık yaratmayı tercih buyurdu ve varlığı tamamen kendi isteğine göre yaptı? Canı mı sıkılıyor?
 

bilgelikyolunda

ll ☆
Yazar
Mesajlar
16,275
Tepki puanı
1,325
Düşünce
Sünni
Bu söz Allah'ın nefis sahibi olduğunu göstermez mi?
Hayır göstermez.
Seçtiğine göre ve seçme gibi bir zorunluluğu olmadığına göre kendi istekleri, arzuları olduğunu yani bir nefsinin oduğunu anlarım ben.
Siz nefsiniz olmadan bunları yapmaktan aciz olabilirsiniz ama Allah bunları yapmak için nefis sahibi olmak zorunda değil.
Allah neden yokluk yerine varlık yaratmayı tercih buyurdu ve varlığı tamamen kendi isteğine göre yaptı?
Kendi münezzehiyet ve mukaddesiyetine uygun olarak isim ve sıfatlarının tecellilerini görmek ve göstermeyi irade buyurmuş.

Akla yaklaştırmak için bir sanatkarın kendindeki sıfatları görmek ve göstermek istemesini örnek verebiliriz. Tabii Allah'ın mukaddesiyet ve münezzehiyetine uygun düşünmek lazım yoksa insan yanılır.
Canı mı sıkılıyor?
Bu tarz şeyler Allah hakkında kullanılamaz; çünkü safsata olur. Mantık ilmine göre bir şey aynı anda hem kendisi hem zıttı olamaz. Allah hakkında acizlik göstergesi hiçbir şey kullanılamaz.
Bu bir şeyi değiştirmiyor. Kuran’a göre Allah’ın nefsi var. :)
Soruda insan nefsi gibi bir nefisten bahsedildiği için hayır dedim.

Mesela yaratmak Allah için kullanıldığında yoktan var etmeyi de ifade eder ama insan için kullanıldığında bu anlam mümkün değildir. Kelimeler kullanıldıkları varlıklar için farklı anlamlar kazanabilir. Allah'ın Zat'ı, hakikati, özü anlamında tabii ki Allah'ın nefsi vardır ama diğer varlıklardaki acizliklerle malul nefisler gibi değil. :)
 

DemoKratos

Vl ☆☆
Genel Kurul Üyesi
Mesajlar
8,436
Çözümler
1
Tepki puanı
5,555
Düşünce
Ateist

Yani, tabii ki. Tamam olmazsa yaman olur.

Çölde herifin biri çıksa allağın kuyruğunda pervane var dese tabii ki ne demezsin elbette allağın kuyruğunda pervane olması dünyanın en kesin hakikatidir. Tabi tabi. Kanıt mı? E o herife kuyruğunda pervane olduğunu söyleyen allağın kendisi! Bundan sağlam kanıt mı olur! Bunun mu kanıtı?! E çünkü o herif bunu bana allak dedi diyor.

Kanıtlar çok sağlam! Herif allağın kuyruğunda pervane olduğunu bildiğine göre bilmediği yok! İnanmayan sonsuz yanar ma aaaa zaaaa alla aaaaah.
 

Son konular

Üst