Tanrı neden...

bagimsizbiradam

Çaylak
Mesajlar
46
Tepki puanı
30
Düşünce
Bağımsız
Ruh yaratıp onları sınav etme gereği duysun?
 
Moderatör tarafından düzenlendi:
Mesajlar
186
Tepki puanı
60
Düşünce
Agnostik
Bu olay bile yaratıcıyı kısıtlıyor zaten. Bakın yok etmiyor, kısıtlıyor. Bizden öncesini düşünürsek yaratıcıdan başka bir şey yok ve onun bir şey yapmasına da gerek yok. İmtihanı iddia eden zihniyet bilmeden ya da bilerek "bizsiz yaratıcı bir hiç" diyorlar. Dedikleri gibi her ama her şeye gücü yeten, sınırsız güçlü bir yaratıcının böyle şeylerle uğraşması bana aşırı mantıksız geliyor.
 

Kuranmucizesi

Süresiz Yasaklı
Mesajlar
262
Tepki puanı
43
Düşünce
Kur'ancı
Bu konudaki naçizhane fikrim; Allah'ta bir takım sıfatlar var. Bunların yansıyor olması yansıyor olmamasına göre daha makuldur. Çünkü sonsuz bir adalet sonsuz merhamet sonsuz kudret sonsuz irade gibi sıfatlar eğer bir yaratılmış ve akıllı varlıklar olmazsa çok bir mana ifade etmeyecektir. Hatta ve hatta sadece kendisinde bir şey olarak kalacaktır. Fakat akıllı varlıklar olursa adalet ismi için ortam, merhamet için ortam lazım gelecektir.
 
Mesajlar
186
Tepki puanı
60
Düşünce
Agnostik
Bu konudaki naçizhane fikrim; Allah'ta bir takım sıfatlar var. Bunların yansıyor olması yansıyor olmamasına göre daha makuldur. Çünkü sonsuz bir adalet sonsuz merhamet sonsuz kudret sonsuz irade gibi sıfatlar eğer bir yaratılmış ve akıllı varlıklar olmazsa çok bir mana ifade etmeyecektir. Hatta ve hatta sadece kendisinde bir şey olarak kalacaktır. Fakat akıllı varlıklar olursa adalet ismi için ortam, merhamet için ortam lazım gelecektir.
Saydığınız sıfatlar insanlar olduğu için var kabul görüyorlar. İnsanlar olmasaydı o sıfatlarda olmayacaktı yani. Eğer derseniz olurdu, o halde sonsuz kavramı sayesinde her şeyde en iyi, mükemmel olmak zorunda yaratıcı. Bize anlamsız gelen bir şey düşünelim. Uzayda basketbol oynarken yakanların en iyisidir, karınca deliğinde kamp yapanların en iyisidir vb. Sonsuzluk kavramının mantıksızlığa yok açması söz konusu anlayacağın. Bir takım sıfatlar ile sınırlı olduğunu düşünürken o halde yaratıcı sonsuz güçte olmuyor. Kendini sürekli belirli şeylere sıkıştırıyor ve sınırlıyor. Tıpkı insanlar ile iletişim kurması için kendini sınırlamak zorunda kalması gibi.
 

Kuranmucizesi

Süresiz Yasaklı
Mesajlar
262
Tepki puanı
43
Düşünce
Kur'ancı
Saydığınız sıfatlar insanlar olduğu için var kabul görüyorlar. İnsanlar olmasaydı o sıfatlarda olmayacaktı yani. Eğer derseniz olurdu, o halde sonsuz kavramı sayesinde her şeyde en iyi, mükemmel olmak zorunda yaratıcı. Bize anlamsız gelen bir şey düşünelim. Uzayda basketbol oynarken yakanların en iyisidir, karınca deliğinde kamp yapanların en iyisidir vb. Sonsuzluk kavramının mantıksızlığa yok açması söz konusu anlayacağın. Bir takım sıfatlar ile sınırlı olduğunu düşünürken o halde yaratıcı sonsuz güçte olmuyor. Kendini sürekli belirli şeylere sıkıştırıyor ve sınırlıyor. Tıpkı insanlar ile iletişim kurması için kendini sınırlamak zorunda kalması gibi.
İnsanlar olmasa tabiki kendisinde bu sıfatlar mevcut ama adeta bir taşma söz konusu. Yaratıcı sıfatının gereği yaratmaktır. Sıfatlar ile sınırlamak söyleminiz saçma olmuş bence. Çünkü; Allah'ın bir takım özelliklerinin olması onun kısıtlanması anlamına gelmez. Mesela Allahın kendisinde adaletli olma var. Adaletli davrandı o halde kendi kendini kısıtladı diyemeyiz. Allahta yaratma sıfatı var ve yarattı. Demek ki Allah yaratarak kendisini kısıtladı diyemeyiz.
 

Evren

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
2,975
Tepki puanı
588
Düşünce
Kur'ancı
Uzayda basketbol oynarken yakanların en iyisidir, karınca deliğinde kamp yapanların en iyisidir vb. Sonsuzluk kavramının mantıksızlığa yok açması söz konusu anlayacağın.
Tanrı kadiri mutlaktır bu konularda.

Bir takım sıfatlar ile sınırlı olduğunu düşünürken o halde yaratıcı sonsuz güçte olmuyor. Kendini sürekli belirli şeylere sıkıştırıyor ve sınırlıyor. Tıpkı insanlar ile iletişim kurması için kendini sınırlamak zorunda kalması gibi.
Tanrının sıfatlarına yönelik iş yapması hikmetindendir.
Tanrının kendini sınırladığı falan yok.
Sen evren üzerinden de tanrının sıfatlarını okuyabilirsin.
 
Mesajlar
186
Tepki puanı
60
Düşünce
Agnostik
İnsanlar olmasa tabiki kendisinde bu sıfatlar mevcut ama adeta bir taşma söz konusu. Yaratıcı sıfatının gereği yaratmaktır. Sıfatlar ile sınırlamak söyleminiz saçma olmuş bence. Çünkü; Allah'ın bir takım özelliklerinin olması onun kısıtlanması anlamına gelmez. Mesela Allahın kendisinde adaletli olma var. Adaletli davrandı o halde kendi kendini kısıtladı diyemeyiz. Allahta yaratma sıfatı var ve yarattı. Demek ki Allah yaratarak kendisini kısıtladı diyemeyiz.
Dediğimi daha iyi anlamanız açısından bir örnek vereyim. Yaratıcı sıfatı gereği dediniz ve yaratmalı dediniz. Size göre yaratmama sıfatı yok yani, değil mi? İşte bir sıfattan yoksunluğu bile yaratıcıyı sizin dediğiniz gibi her şeye gücü yeten yaratıcıdan uzaklaştırıyor. Kafanızda bir yaratıcıya her şeyi yapma imkanı verirseniz, o yaratıcıyı kendisiyle çelişkiye sokarsınız. Çünkü her şey gerçekten "her şeyi" kapsar. Bir örnek daha. Her şeye gücü yeten bir yaratıcı aynı zamanda her şeye gücü yetmeyen bir yaratıcı da olabilmek zorunda. (Taş paradoksu) Eğer olamıyorsa ya da bazılarının dediği üzere mantık onun üzerinden işlemiyorsa bu yaratıcı o küçücük şeyden (mantık çerçevesinde dolaşmaktan) mahrum kalıyor ve bu nedenle her şeyi yapabilir olamıyor.
 
Mesajlar
186
Tepki puanı
60
Düşünce
Agnostik
Tanrı kadiri mutlaktır bu konularda.


Tanrının sıfatlarına yönelik iş yapması hikmetindendir.
Tanrının kendini sınırladığı falan yok.
Sen evren üzerinden de tanrının sıfatlarını okuyabilirsin.
Biz yaratıcının bir şeyi yapıp yapmamasını konuşmuyorduk. Konuştuğumuz şey, yaratıcının yapabileceği ve yapamayacağı şeylerdi. Yaratıcı aynı anda zıt sıfatlara sahip olursa ve iki sıfata uymaya kalkarsa bir diğer sıfatını görmezden gelmek zorundadır. Bu yaratıcı limitlere takılıyorsa o halde dediğiniz gibi her şeye kadir olamıyor maalesef.
 

Kuranmucizesi

Süresiz Yasaklı
Mesajlar
262
Tepki puanı
43
Düşünce
Kur'ancı
Dediğimi daha iyi anlamanız açısından bir örnek vereyim. Yaratıcı sıfatı gereği dediniz ve yaratmalı dediniz. Size göre yaratmama sıfatı yok yani, değil mi? İşte bir sıfattan yoksunluğu bile yaratıcıyı sizin dediğiniz gibi her şeye gücü yeten yaratıcıdan uzaklaştırıyor. Kafanızda bir yaratıcıya her şeyi yapma imkanı verirseniz, o yaratıcıyı kendisiyle çelişkiye sokarsınız. Çünkü her şey gerçekten "her şeyi" kapsar. Bir örnek daha. Her şeye gücü yeten bir yaratıcı aynı zamanda her şeye gücü yetmeyen bir yaratıcı da olabilmek zorunda. (Taş paradoksu) Eğer olamıyorsa ya da bazılarının dediği üzere mantık onun üzerinden işlemiyorsa bu yaratıcı o küçücük şeyden (mantık çerçevesinde dolaşmaktan) mahrum kalıyor ve bu nedenle her şeyi yapabilir olamıyor.
Bir kere mantıksal hata yaptınız. Yaratmama diye bir sıfat olabilir mi? Yaratmama bir özellik midir? Yaratmak bir eylemi ve özelliği bildiren bir şeydir. Aynı şekilde ben mantığın yaratılmış değil hep var olduğunu düşünüyorum. Allah mantığın kendisidir. Dolayısıyla Allah imkansız olan bir şeyi yapamadı demek ki Allah her şeye gücü yeten değildir diyemeyiz. Her şey dediğiniz şeyler zaten mantıksal olarak olması mümkün şeyleri kapsar. Bu anlamda Allah olması imkansız olan şeyleri yapamadığı için kendisini sınırladı veya gücü yetmedi yanlış. Çünkü mantık zaten Allah'ın kendisidir. Kendi özelliğine uyuyor olması onu yine o sıfatına mahkum etmez kendisini.
 

Kuranmucizesi

Süresiz Yasaklı
Mesajlar
262
Tepki puanı
43
Düşünce
Kur'ancı
Biz yaratıcının bir şeyi yapıp yapmamasını konuşmuyorduk. Konuştuğumuz şey, yaratıcının yapabileceği ve yapamayacağı şeylerdi. Yaratıcı aynı anda zıt sıfatlara sahip olursa ve iki sıfata uymaya kalkarsa bir diğer sıfatını görmezden gelmek zorundadır. Bu yaratıcı limitlere takılıyorsa o halde dediğiniz gibi her şeye kadir olamıyor maalesef.
Tam tersi Allah'ın tek bir sıfatı mı var hayır. Bazı durumlarda irade sıfatını bazı durumlarda kudret sıfatını bazı durumlarda adalet sıfatını gösterebilir. Her hangi bir limite takılsaydı. Bir sıfatını tatbik ederken diğerini edemezdi.
 

Evren

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
2,975
Tepki puanı
588
Düşünce
Kur'ancı
Bu yaratıcı limitlere takılıyorsa o halde dediğiniz gibi her şeye kadir olamıyor maalesef.
Yok olana güç yetirmek mümkün mü?
Yok denilen şey şeyin yokluğudur ki.
Biz tanrının mantığa dahil olduğunu mümkün olayların da sonsuz olduğunu düşünüyoruz.
Tanrının mantığa dahil olmadığını düşünenler de mevcut.
 
Mesajlar
186
Tepki puanı
60
Düşünce
Agnostik
Bir kere mantıksal hata yaptınız. Yaratmama diye bir sıfat olabilir mi? Yaratmama bir özellik midir? Yaratmak bir eylemi ve özelliği bildiren bir şeydir. Aynı şekilde ben mantığın yaratılmış değil hep var olduğunu düşünüyorum. Allah mantığın kendisidir. Dolayısıyla Allah imkansız olan bir şeyi yapamadı demek ki Allah her şeye gücü yeten değildir diyemeyiz. Her şey dediğiniz şeyler zaten mantıksal olarak olması mümkün şeyleri kapsar. Bu anlamda Allah olması imkansız olan şeyleri yapamadığı için kendisini sınırladı veya gücü yetmedi yanlış. Çünkü mantık zaten Allah'ın kendisidir. Kendi özelliğine uyuyor olması onu yine o sıfatına mahkum etmez kendisini.
Öncelikle yaratıcının mantık olduğunu ve "her şeyin" mantıklı olan şeyleri kapsayacağını söylemişsiniz. Yaratıcıyı yine sınırladınız ve mantık çerçevesi içinde tuttunuz. Sizin için yaratıcı mantıksız hiçbir şey yapamaz artık. Bu bir kısıtlamadır. Yaratmama durumu ise yapılabilecek bir eylemdir zira var olan durumu değiştirmekle alakalıdır, yaratırken yaratmama durumuna geçmektir. Sizin mantığınızla durmak bir eylem değil midir? Eğer yanlış anladığımı düşünüyorsanız düzeltin lütfen.
 

Evren

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
2,975
Tepki puanı
588
Düşünce
Kur'ancı
Varlığı imkansız olanın yokluğu zorunludur.
Yok olana güç yetirilebilir mi?
Yok şeyin yokluğudur.
Ortada güç yetirilebilecek bir şey yok ki güzel kardeşim.
Tanrıyı kısıtlayan bir durum göremiyorum.
 
Mesajlar
186
Tepki puanı
60
Düşünce
Agnostik
Yok olana güç yetirmek mümkün mü?
Yok denilen şey şeyin yokluğudur ki.
Biz tanrının mantığa dahil olduğunu mümkün olayların da sonsuz olduğunu düşünüyoruz.
Tanrının mantığa dahil olmadığını düşünenler de mevcut.
Varlığı imkansız olanın yokluğu zorunludur.
Yok olana güç yetirilebilir mi?
Yok şeyin yokluğudur.
Ortada güç yetirilebilecek bir şey yok ki güzel kardeşim.
Tanrıyı kısıtlayan bir durum göremiyorum.
Size başka bir başlık altında verdiğim cevabın üzerine tekrar aynı mantığa dönmüşsünüz. Sizin bu mantığınızla evren yaratılmazdı. Çünkü yoktu. Eğer yoksa ve dediğiniz gibi bir varlık onu yaratmışsa o halde yok olan bir şeyin, mantıksız olanın varlığına sebebiyet vermesinden dolayı senin dediğin ile çelişiyor.
 

Evren

☆☆
Deneyimli
Mesajlar
2,975
Tepki puanı
588
Düşünce
Kur'ancı
Size başka bir başlık altında verdiğim cevabın üzerine tekrar aynı mantığa dönmüşsünüz. Sizin bu mantığınızla evren yaratılmazdı. Çünkü yoktu. Eğer yoksa ve dediğiniz gibi bir varlık onu yaratmışsa o halde yok olan bir şeyin "mantıksız olanın" varlığına sebebiyet vermesinden dolayı senin dediğin ile çelişiyor.
Evren vardı.
Vacip mümkün muhal ayrımını bilmiyorsun.
Evren tanrının zihninde vardı tanrı evreni mekanda var etti.
 
Mesajlar
186
Tepki puanı
60
Düşünce
Agnostik
Tam tersi Allah'ın tek bir sıfatı mı var hayır. Bazı durumlarda irade sıfatını bazı durumlarda kudret sıfatını bazı durumlarda adalet sıfatını gösterebilir. Her hangi bir limite takılsaydı. Bir sıfatını tatbik ederken diğerini edemezdi.
Konuştuğumuz konu canı istediği için bir sıfatını gerçekleştirmesi, istemediği için gerçekleştirmemesi değildi. Konuştuğumuz konu canı isteseydi bir sıfatını yok sayabilir miydi.
 

Kuranmucizesi

Süresiz Yasaklı
Mesajlar
262
Tepki puanı
43
Düşünce
Kur'ancı
Öncelikle yaratıcının mantık olduğunu ve "her şeyin" mantıklı olan şeyleri kapsayacağını söylemişsiniz. Yaratıcıyı yine sınırladınız ve mantık çerçevesi içinde tuttunuz. Sizin için yaratıcı mantıksız hiçbir şey yapamaz artık. Bu bir kısıtlamadır. Yaratmama durumu ise yapılabilecek bir eylemdir zira var olan durumu değiştirmekle alakalıdır, yaratırken yaratmama durumuna geçmektir. Sizin mantığınızla durmak bir eylem değil midir? Eğer yanlış anladığımı düşünüyorsanız düzeltin lütfen.
Durmak bir eylem değil eylemsizliktir. Tanrı mantığa göre hareket etti kısıtlandı. Tanrı kendisinde bulunan adalet sıfatına uygun davrandı ve adaletsizlik yapamayacak durumda kısıtlandı. Tanrı bir şeylerin olmasını irade etti ve kısıtlandı. Sizin bakış açınıza göre tanrı kendisinde bulunan her ne özellik ve sıfat varsa onlara uyduğu anda kısıtlanmış oluyor. Bu da ilginç. Mantık çerçevesi içinde tutmadım. Mantığın dışı diye bir şey zaten ''YOK'' bizim mantık yasalarını tersine çevirerek çıkarımladığımız bir şey sadece. Mesela ''üçgen bir kare'' bu normalde ne tanrı da ne evrende olabilen bir şey değil. Haliyle olamayan bir şeyin olamaması gibi bir kısıtlandırma pek akli görünmüyor.
 

Son konular

Üst